Záhadná Amaterasu

Vedci objavili extrémne energetickú časticu, ktorú pomenovali Amaterasu podľa šintoistickej bohyne slnka. Táto častica kozmického žiarenia má viac ako miliónkrát väčšiu energiu, než akú dokážeme vyvinúť v urýchľovačoch. Jej energia je približne 40-miliónkrát vyššia ako energia protónov produkovaných urýchľovačom LHC v Európskej organizácii pre jadrový výskum (CERN).

Ilustrácia Osaka Metropolitan University/L-INSIGHT, Kyoto University/Ryuunosuke Takeshige

Časticu zachytila sústava povrchových detektorov a fluorescenčných detektorov v Utahu v USA, ktoré merajú spŕšky vznikajúce pri interakcii kozmického žiarenia s jadrami plynov v zemskej atmosfére. Takéto vysokoenergetické častice sa objavujú len raz za tisíc rokov na štvorcový kilometer, takže máme veľké šťastie, uviedol fyzik Federico Urban z Akademie vied ČR, ktorý sa podieľa na výskume a je spoluautorom článku v časopise Science.
Pôvod častice je neznámy, keďže spätné sledovanie smeru príletu nevedie k zjavnému zdroju, napríklad galaxii. Ak sa pozriete na oblohu v smere, odkiaľ Amaterasu prišla, nič tam nie je, hovorí F. Urban. Je to celé tak trochu záhada. Vedci navrhli niekoľko vysvetlení vrátane existencie neznámej fyziky častíc s vysokými energiami. Udalosť otvára nové možnosti výskumu najenergetickejších javov vo vesmíre. Vedci sa budú naďalej stretávať so záhadami obklopujúcimi takéto častice, Amaterasu však predstavuje míľnik v snahe o ich pochopenie.

Zo stránky AV ČR spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 1/2024. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.