Zaplnená medzera

Ilustrácia T. Stidham

Paleontológ z Ústavu paleontológie stavovcov a paleoantropológie Čínskej akadémie vied Thomas Stidham na základe najnovšieho výskumu tvrdí, že aj malé neúplné fosílie môžu poskytnúť údaje na prepojenie globálnych vedeckých otázok. Spolu s kolegami totiž identifikoval z fosílie kosti nájdenej v povodí rieky Uinta vo východnom Utahu nový druh vyhynutého vtáka podobného prepelici.
Uintan paraortygid žil pred približne 44 miliónmi rokov počas eocénu a patrí do zaniknutej skupiny Paraortygidae, príbuznej radu kurotvarých vtákov (Galliformes), ako sú kury, morky, perličky a prepelice. Uintan paraortygid však zapĺňa medzeru vo fosílnych záznamoch o zaniknutých príbuzných kurčiat a moriek. Svojou veľkosťou a jedinečným tvarom sa totiž veľmi podobá skorým fosíliám paraortygidov zo sedimentov s podobným geologickým vekom z Namíbie v južnej Afrike a Uzbekistanu v Strednej Ázii, ktoré boli od seba navzájom oddelené oceánmi. Z fosílií paraortygidov z Európy, Ázie, Afriky a Severnej Ameriky vyplýva, že skupina bola na začiatku vývoja veľmi rozptýlená a prekročila oceány, a tak sa rozšírila. Beth Townsendová z arizonskej Stredozápadnej univerzity upozornila aj na to, že vták Uintan vyplní nielen časový odstup, ale tiež nám pomôže lepšie porozumieť živočíšnej komunite v tomto čase.
Aj keď Uintan paraortygid je jedinečná fosília, zatiaľ nedostala formálne vedecké meno, pretože vedci chcú nájsť viac jeho kostí.

Zo stránky Phys.org spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.