Čítanie po novom

V rozhovore uverejnenom v júnovom čísle Quarku sme hovorili o významných medzníkoch a zmenách v chápaní gramotnosti. Asi najvýznamnejšou a zatiaľ poslednou zmenou bol obrat, ktorý nastal v dôsledku enormného rozmachu informačných a komunikačných technológií. Odborníci hovoria v tejto súvislosti tiež o paradigmatickej alebo epochálnej… pokračuj

Tajomstvo gramotnosti

Čitateľská gramotnosť je spoločenský jav, ktorý sa v histórii mení. O tom, čo v súčasnosti znamená a prečo je dôležité ju rozvíjať, sme sa rozprávali s prof. Oľgou Zápotočnou z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i., a Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. Čo rozumieme… pokračuj

Žarty z vedy

Zdá sa, že k vede a jej tvorcom prevláda pomerne veľká úcta. Tá niekedy hraničí až s nekritickým obdivom. Samozrejme, nie vždy je to tak. Je zaujímavé, že najčastejšími autormi žartov o vede a vedcoch sú sami akademici a výskumníci. Možno sa o tom presvedčiť… pokračuj

Hrou k čítaniu

Z najnovších výsledkov testovania PISA 2018 vyplýva, že slovenskí žiaci a žiačky v čítaní s porozumením výrazne zaostávajú a ich výsledky sa nachádzajú pod priemerom OECD. Ešte alarmujúcejšie sú výsledky detí zo sociálne a ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Na vývin jazykovej gramotnosti a neskoršiu schopnosť písať… pokračuj

A predsa sa číta!

Hoci po nástupe tzv. e-kníh technologickí nadšenci prorokovali klasickým knihám skorý zánik, zdá sa, že opak je pravdou. Dokazuje to aj neutíchajúca výstavba knižníc. Priekopníkmi knižnej vzdelanosti boli staroveké národy, jednu z najstarších knižníc našli archeológovia v Mezopotámii. V 4. storočí pred n. l. sa… pokračuj

Ako lepšie čítať

Už niekoľko rokov sa dozvedáme, že naši žiaci majú problémy s porozumením prečítaných textov. Človek, ktorý číta texty a nerozumie im, nemá motiváciu čítať. Výskumy dokazujú, že so zvyšovaním rýchlosti čítania stúpa aj chápavosť. Každý z nás sa v tomto smere môže zlepšovať. Tí, ktorí… pokračuj