Aj hmyz je na slané

Foto Pixabay

Keď máte chuť na niečo slané, pohľadáte v chladničke. Pre motýle a včely to nie je možné riešenie. Namiesto toho hľadajú rastliny, ktorých nektár obsahuje extra dávku sodíka. Ióny soli pomáhajú vyrovnávať množstvo vody v bunkách a sú dôležité pre fungovanie svalov. Tvory živiace sa rastlinami však majú problém získať dostatok soli z potravy. Bylinožravce musia soľ odniekiaľ získať, vysvetľuje Nate Sanders, ekológ z Michiganskej univerzity v Ann Arbor. To isté platí aj pre živočíchy, ktoré poletujú a opeľujú rastliny.
Včely napríklad uprednostňujú brakickú, poloslanú vodu pred sladkou. N. Sanders a jeho kolegovia testovali, či opeľovače majú chuť aj na soľ z kvetov. V skleníku pestovali rôzne druhy rastlín, napríklad rebríček a echinaceu. Každý deň vysávali nektár z kvetov a nahradili ho roztokom: polovica dostávala umelý nektár s obsahom 1 % soli, ostatné neslanú verziu. Potom premiestnili rastliny na lúku a sledovali príchody a odchody včiel, mravcov a motýľov. Zistili, že kvety so slaným nektárom priťahovali dvakrát viac opeľovačov a aj rozmanitejších druhov ako tie s nízkym obsahom sodíka.
Populácie opeľovačov celosvetovo klesajú a N. Sanders dúfa, že jeho výskum pomôže vedcom pochopiť, ako rastliny a hmyz spolupracujú. Je dôležité pochopiť interakcie medzi opeľovačmi a rastlinami. A tie sa menia, pretože sa mení planéta, dodáva.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.