Darwinova mora

Zdroj wikipédia/A. R. Wallace, public domain

Na ostrove Madagaskar žije veľká mora s neuveriteľne dlhým cuciakom. Volá sa Xanthopan praedicta a živí sa vysávaním peľu z veľmi dlhej a úzkej orchidey. Samotný Charles Darwin predpovedal jeho existenciu, keď prvýkrát uvidel tvar orchidey Angraecum sesquipedale, čo ho zrejme prinútilo zvolať: Aký hmyz ju môže vysať?
Približne o dve desaťročia neskôr, v roku 1903, bol tento motýľ skutočne objavený a odvtedy sa madagaskarský variant považoval za poddruh svojho kontinentálneho náprotivku X. morganii. Na základe morfologických a genetických testov však vedci tvrdia, že ostrovný motýľ sa od svojho pevninského náprotivku líši natoľko, že si zaslúži povýšenie na druh.
Vedecký tím skúmal voľne žijúce mory aj múzejné exempláre. Zistil, že genetika oboch môr sa líši až o 7,8 % v kľúčových sekvenciách génov, čo robí mory X. morganii príbuznejšie s inými pevninskými poddruhmi ako s X. praedicta. Čo sa týka dĺžky, v tejto kategórii víťazia malgašské mory, ktorých cuciaky sú v priemere až o 6,6 cm dlhšie. Vedci uviedli, že našli exemplár druhu X. praedicta, ktorého cuciak meral pri úplnom natiahnutí neuveriteľných 28,5 cm. To by predstavovalo absolútny rekord pre akýkoľvek doteraz nameraný cuciak mory.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.