Kúzla vedeckých hračiek

Vo vedeckých hračkách, ktoré zaujmú rovnako malých aj veľkých, sú okrem potešenia z hry a poznania väčšinou skryté nenápadné tajomstvo či prekvapenie. To sa dá využiť nielen pri vyučovaní, ale aj mimo školy, napríklad na výstavách. O vedeckých hračkách, organizovaní výstav a záujme verejnosti sme sa rozprávali s Beatou Puobišovou z občianskeho združenia Vedecká hračka.

Výstava vedeckých hračiek vo Svidníku

Čo je vedecká hračka?

Niekoľko publikácií, ktoré vydalo občianske združenie Vedecká hračka v rokoch 2004 až 2008

Vedecká hračka je každá kvalitná hračka, ktorá popri všetkých funkciách dobrej hračky pri hre jednoznačne demonštruje a približuje konkrétnu prírodnú zákonitosť, jav alebo úkaz. Je určená na poznávaciu hru pre deti, mládež aj dospelých a je prostriedkom spontánneho objavovania a pochopenia zákonitostí života. Vedecké hračky sú pôvodnou subkategóriou didaktických hračiek. Podporujú kognitívny rozvoj a sú vhodné aj ako prostriedky výchovy na uvedomenie si vlastnej identity pri rešpektovaní kultúrnych hodnôt iných národov.
Na rozdiel od vedeckých hračiek sú technické hračky skôr vizuálno-demonštračné pomôcky, modely znázorňujúce skutočnosť a zobrazujúce určitý technický objekt. Sú vhodné na pozorovanie a jednoduché pokusy, pričom sprostredkúvajú vedomosti a informácie z oblasti techniky vychádzajúce z učebných osnov a samotných cieľov vyučovania.
Vedecké hračky majú nepopierateľne lepšie predpoklady rozvíjať tvorivosť, resp. osvojovať si pri hre niektoré tvorivé stratégie, metódy a formy ako iné hračky. Takáto hračka je tiež mimoriadne praktický nástroj na rozvoj fantázie a tvorivosti.

Ing. Beata Puobišová venovala pracovný život tvorbe a ochrane priemyselného vlastníctva. Je zakladateľka a predsedníčka občianskeho združenia Vedecká hračka, ktoré sa od roku 1995 venuje popularizácii vedy a techniky aj prostredníctvom výstav vedeckých hračiek. Prvá originálna výstava pod názvom Prekvapenie, potešenie, poznanie – vedecká hračka bola realizovaná v roku 1998. B. Puobišová navrhuje a zostavuje scenáre výstav, spracúva texty a zabezpečuje exponáty. V roku 2021 získala Cenu za vedu a techniku v kategórii Popularizátor vedy.

Čo všetko sa za ňu považuje?

Hračka sama osebe je len vecou či predmetom. Vedeckou sa stane až pri manipulácii a hraní sa s ňou, keď jednoznačne demonštruje, približuje alebo využíva nejakú prírodnú zákonitosť či jav, prípadne technický fenomén.
Nenahraditeľné kúzlo vedeckej hračky spočíva v tom, že nenásilne prelamuje bariéru medzi vedou a hrou spočívajúcu v zakorenenej predstave, že kde sa začína veda, nemôžu byť hra a hračka. To bežná profesionálna hračka nedokáže. Život a drobné poznámky a ukážky prác významných vedcov svedčia o tom, že sami pre svoje potešenie a tiež na popularizáciu výsledkov svojej práce vymýšľali a používali hravé prostriedky.

Komu sú tieto hračky určené?

Významné kúzlo vedeckých hračiek spočíva v tom, že nepoznajú vekové limity, rodové ani iné obmedzenia ľudí rôznych profesií, ktorí sa s nimi hrajú. Naopak, pri hre často spájajú aj inak veľmi odlišných ľudí. Pritom je navyše prospešné i to, že vekovo vzdialení ľudia majú rôznu manipulačnú techniku, pozorovaciu schopnosť, tvorivý prístup a trpezlivosť. Vedecké hračky búrajú jazykové, rečové aj iné bariéry.

Niektoré vedecké hračky však deťom do rúk nepatria…

Výstava vedeckých hračiek v Stropkove, foto Lenka Figurová

Žiaľ, nie so všetkými vedeckými hračkami sa môžu hrať aj menšie deti. Dôvodom sú rôzne neistoty a nebezpečenstvá, napríklad hygienické, keď treba hračku či jej časť oblízať, vložiť do úst, navlhčiť, fúkať do nej zblízka a nedá sa dezinfikovať bežnými prostriedkami. Nebezpečné sú aj zdravotné riziká ako hluk, laser, silné nárazové a pulzujúce svetlo. Ani všetky materiály nie sú vhodné pre deti. Ak sú hračky veľmi krehké, vyrobené z tenkého rozbitného skla alebo iného materiálu, obsahujú drobné, aj magnetické časti, určite sa pre deti neodporúčajú. Hračky obsahujúce škodlivé látky, najmä predmety, ktoré mali pôvodne nehračkárske určenie, ako napríklad interiérové predmety s optickým efektom, by mali ostať mimo dosahu detí, podobne ako predmety na hranie s konštrukčnými prvkami, ako sú ostré hrany, nečakane vyskakujúce či ostré dielce a zamotávajúce sa nepružné lanká. Vylúčiť treba aj hračky s krátkou životnosťou (hračky z papiera, kartónu, polyuretánovej, prípadne inej peny) a také, ktoré nespĺňajú etické normy.

V čom sú vedecké hračky výnimočné?

Kúzlo vedeckých hračiek tkvie v tom, že uspokojujú prirodzenú zvedavosť a zvyšujú záujem o získavanie ďalších informácií – niekedy aj nesúvisiacich s pozorovaným javom, pričom určite najzaujímavejšie sú príbehy s nimi spojené. Pri vlastnej hre s vedeckou hračkou je navyše umocňujúcim fakt, že hrajúci sa k efektu dopracuje sám, vlastnou šikovnosťou a ešte si ho vie aj reálne fyzikálne odôvodniť. Vďaka vedeckej hračke nie je pre deti učenie o fyzikálnych zákonoch nudné.

Otvorenie prvej originálnej výstavy vedeckých hračiek v roku 1998 pod názvom Prekvapenie, potešenie, poznanie – vedecká hračka

Zvykla som výnimočnosť vedeckej hračky prezentovať aj aliteráciou (ide o štylistickú figúru založenú na zámernom opakovaní rovnakých hlások na začiatku dvoch alebo viacerých za sebou nasledujúcich slov, pozn. red.), ktorá môže tiež patriť k úspešným a zábavným hravým metódam vyučovania. Príjemná, prekrásna a plnohodnotná vedecká hračka má veľa nespochybniteľných P: je pre všetkých, poskytuje prekvapenie, potešenie, pozorovanie, poznanie, poučenie, pochopenie, pohodu, podnety, provokácie, polemiky, plány, predstavy. No tiež poháňa predstavivosť, prináša posolstvá prírody, predkladá prevratné poznatky, provokuje pasívnych, prekonáva pohodlnosť, počíta s prehrou a prekážkami, preskúmava polozabudnuté pravdy, pestuje pamäť, pomáha prekonávať prokrastináciu a prijímať ponúkané poznatky.

Koľko takýchto hračiek existuje a kde sa dajú kúpiť?

Portfólio mne známych hračiek, ktorým možno priradiť prívlastok vedecká, má približne 180 položiek, pričom mnohé z nich (napr. jojo, kaleidoskop, preklápačka, periskop, večne smädný vtáčik, Newtonove zrážky) sú vo viacerých konštrukčných a dizajnérskych vyhotoveniach. V mojej súkromnej zbierke, pričom žijem v presvedčení, že je najväčšia na Slovensku, je 389 rôznych druhov kaleidoskopov.
Vedeckých hračiek je v bežných obchodoch s hračkami poskromne, hoci situácia sa postupne zlepšuje. Častejšie sa dajú kúpiť v malých obchodíkoch pri centrách vedy a na výstavách. Niektoré predávajú aj v obchodoch so suvenírmi, hudobnými nástrojmi, starožitnosťami či optikou. Niektoré zasa zmajstrovali šikovní členovia nášho občianskeho združenia, v ostatných rokoch najmä Mgr. Michal Figura z Kúzelnej fyziky.
Mnohé z tých, ktoré nájdeme v hračkárstvach, sa ani nepredávajú ako vedecké hračky, napríklad spomenuté jojo, hlavolam, periskop, kaleidoskop, fidget spinner, inteligentná plastelína alebo autíčko, ktoré pri dotyku mení farby. Ponuka vedeckých hračiek sa zvyčajne obmedzuje na súpravy experimentálnych pomôcok či stavebnice. V zahraničí je situácia neporovnateľne lepšia, u nás ju rieši internet, ktorý je v súčasnosti na zaobstaranie vedeckých hračiek pravdepodobne najvýhodnejší.

Pokračovanie článku si môžete prečítať v časopise Quark 3/2024. Ak chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov, prihláste sa. Ak ešte nie ste naším predplatiteľom, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.

Za rozhovor ďakuje redakcia Quarku
Foto archív B. Puobišovej


Súťažná otázka

Ak nám do 31. marca 2024 pošlete správnu odpoveď na otázku:

Čo je ludotéka?

zaradíme vás do žrebovania o zaujímavú cenu od OZ Vedecká hračka.


Bonusová otázka pre školy (učiteľov a ich žiakov)

Ak nám do 31. marca 2024 pošlete odpoveď na otázku:

Aké sú najznámejšie vedecké hračky a ktoré máte najradšej?

zaradíme vás do žrebovania o vstup pre vašu triedu do Zážitkového centra vedy Aurelium v Bratislave.
Svoje odpovede posielajte na adresu redakcie: odpovednik@quark.sk alebo Quark, Staré grunty 52, 841 04 Bratislava 4.