Neandertálska choroba Vikingov

Až 30 % mužov v severnej Európe starších ako 60 rokov trpí ochorením nazývaným Dupuytrenova kontraktúra, označovaným aj ako choroba Vikingov. Začína sa ako hrčka v dlani, ktorá sa zväčšuje a blokuje jeden alebo viac prstov v ohnutej polohe.

Ruka s Dupuytrenovou kontraktúrou pri prstenníku, foto wikipédia/Frank C. Müller, CC BY-SA 4.0

Podľa vedcov sa niektoré genetické rizikové faktory tejto choroby dedia po neandertálcoch. Keďže Dupuytrenova kontraktúra sa zriedkavo vyskytuje u jedincov afrického pôvodu, zaujímalo nás, či práve génové varianty pochádzajúce od neandertálcov môžu čiastočne vysvetliť, prečo sa ľudia s týmto genetickým ochorením ruky nachádzajú aj mimo Afriky, uviedol Hugo Zeberg z Karolinska Institutet v Štokholme.
Neandertálci žili v Európe a západnej Ázii do obdobia pred 40 000 rokmi, keď ich nahradili moderní ľudia. Miešali sa však a jedno až dve percentá genómov súčasných ľudí s koreňmi mimo Afriky pochádzajú od neandertálcov. Vedci použili údaje zo štúdií v USA, Veľkej Británii a Fínsku, ktoré im umožnili porovnať genómy 7 871 chorých a 645 880 zdravých. Identifikovali 61 rizikových faktorov a zistili, že tri z nich vrátane druhého a tretieho najdôležitejšieho sa dedili od neandertálcov. Toto je prípad, keď stretnutie s neandertálcami ovplyvnilo to, kto trpí chorobou, hoci spájať neandertálcov a Vikingov naozaj netreba, uviedol H. Zeberg.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.