Odolnosť bez pesticídov

Ilustračné foto Flickr/Scot Nelson, public domain

Pre pestovateľov pšenice môže huba múčnatka znamenať vážny zásah do peňaženky. V krajinách, kde je bežná, ako napríklad v Číne, môže zničiť až 40 % úrody poľa, čo z nej robí jeden z najškodlivejších patogénov pre pestovateľov. Výskumníci z Ústavu genetiky a vývojovej biológie Čínskej akadémie vied vyvinuli génovo upravenú pšenicu, ktorá je voči hube odolná aj bez potreby použitia pesticídov.
Niektoré rastliny môžu prirodzene odolávať múčnatke vďaka génu s názvom MLO. Ten po mutácii bráni hubám v infikovaní jačmeňa, pravdepodobne tým, že bunkové steny rýchlo zhrubnú, keď sa spóry pokúsia preniknúť dovnútra, a ostatné okolité bunky sa samy zničia. Pri pšenici však vedú mutácie v MLO k zakrpatenu rastlín, ktoré prinášajú menej zrna, čo je neprijateľná zmena. Vedcom sa až teraz podarilo pomocou génového inžinierstva vytvoriť rovnakú ochrannú mutáciu v šiestich kópiách génov MLO v pšenici. Úpravou sa odstránila nielen časť génu MLO, ale aj veľký úsek DNA na jednom chromozóme. To malo za následok, že neďaleký gén TMT3 sa stal aktívnejším, a to je to, čo udržiava normálny rast rastlín. TMT3 sa nachádza v mnohých ďalších rastlinných druhoch. Výskumníci sa preto chcú pokúsiť o podobnú génovú úpravu jahôd, paprík a uhoriek.

Zo stránky Science spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 3/2022. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.