Prečo vlasy šedivejú

Kmeňové bunky podieľajúce sa na tvorbe pigmentu, ktorý dodáva vlasom farbu, sa správajú inak ako iné kmeňové bunky. Namiesto toho, aby zostali na mieste, melanocytové kmeňové bunky cestujú hore a dole vlasovými folikulmi, pričom oscilujú medzi dvoma stupňami zrelosti. Vlasy zbelejú vtedy, keď prestanú putovať.

Kmeňové bunky sú nezrelé bunky, ktoré umožňujú vznik buniek dozrievajúcich na vykonávanie špecifických úloh. Melanocytové kmeňové bunky sa môžu stať melanocytmi, ktoré vytvárajú pigmenty. Biológovia Qi Sun a Mayumi Ito Suzuki z Newyorskej univerzity pozorovali, ako sa melanocytové kmeňové bunky myši počas jej života presúvajú zo základne folikulu nahor do folikulového výbežku a späť. Postupným starnutím myší uviazlo vo výbežku vlasového folikulu čoraz viac opotrebovaných kmeňových buniek melanocytov. Tam nemohli dozrieť. To viedlo k vyčerpaniu buniek produkujúcich farbu, čo spôsobilo šedivenie vlasov.
Kmeňové bunky sa diferencujú do prechodnej formy, z ktorej nakoniec vznikajú melanocyty, bunky vytvárajúce pigment melanín. V prípade ostatných kmeňových buniek, ak raz začnú dozrievať, už nie je cesty späť. Melanocytové kmeňové bunky však môžu prepínať medzi menej zrelým a zrelším stavom. Podľa vedcov je táto schopnosť potrebná na to, aby si vlasy zachovali svoju farbu.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 6/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.