Učenie sa bez mozgu

T. cystophora, foto University of Copenhagen/Jan Bielecki

Vedci učili karibskú medúzu Tripedalia cystophora rozpoznávať prekážky a vyhýbať sa im. Výskum spochybňuje názory, že pokročilé učenie sa si vyžaduje centralizovaný mozog.
Zdanlivo jednoduché medúzy, nie väčšie ako necht, majú komplexný vizuálny systém s 24 očami. Žijú v mangrovových močiaroch a zrak využívajú na obchádzanie koreňov stromov pod vodou.
Podľa vedcov mohli túto schopnosť získať asociatívnym učením, čo je proces, pri ktorom si organizmy vytvárajú mentálne spojenia medzi zmyslovými podnetmi a správaním.
Výskumníci vyzdobili nádrž sivými pruhmi, ktoré imitovali korene stromov a zdali sa byť vzdialené. Slabými elektrickými impulzmi potom stimulovali vizuálne zmyslové centrá živočíchov nazývané rhopalia. Tie generujú elektrosignály, ktoré riadia pulzujúci pohyb medúzy.
Medúzy najprv plávali blízko pruhov a často do nich narážali. Na konci experimentu však zväčšili svoju vzdialenosť od steny a znížili kontakt so stenou o polovicu. Je prekvapujúce, ako rýchlo sa tieto živočíchy učia; je to približne rovnaké tempo ako pri pokročilých živočíchoch, hovorí Anders Garm z Kodanskej univerzity v Dánsku. Zdá sa, že aj ten najjednoduchší nervový systém sa dokáže pokročilo učiť, a môže ísť o zásadný bunkový mechanizmus vyvinutý na úsvite evolúcie nervového systému.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 11/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.