Vegetarián-záchranca

Foto NOAA

Podľa vedcov z Kalifornskej univerzity v Irvine (UCI), ktorí študujú genóm nezvyčajnej ryby Cebidichthys violaceus, ponúka táto ryba, nazývaná aj opičí úhor, nové možnosti získavania bielkovín z potravy.
Ryba má kyslý žalúdok, tenké a hrubé črevo a jej tráviaca sústava je podobná ľudskej. Opičí úhor patrí medzi päť percent z 30-tisíc druhov rýb, ktoré sú vegetariánske a živia sa len špecifickými riasami, v prostredí ktorých žijú. Prežívajú teda na zdroji potravy obsahujúcej nízku hladinu lipidov, ktoré sú všeobecne nevyhnutné pre všetky živé bytosti. Tráviaci systém Cebidichthys violaceus je účinný nielen pri rozklade škrobu, čo sme, napokon, aj očakávali. Systém sa navyše prispôsobil tak, aby bol veľmi účinný aj pri rozklade lipidov, hoci lipidy tvoria len päť percent zloženia rias, uviedol docent ekológie a evolučnej biológie Donovan German.
Podľa vedcov v súvislosti so zmenami klímy, v dôsledku ktorých sa stáva chov hospodárskych zvierat menej udržateľný, je tento objav zárukou tvorby nových zdrojov bielkovín pre ľudskú spotrebu. Väčšina rýb chovaných v akvakultúre sú mäsožravce a nedokážu stráviť rastlinné lipidy. Sekvenovanie genómu Cebidichthys violaceus nám poskytlo lepšie chápanie toho, aké typy génov sú nevyhnutné na rozklad rastlinného materiálu. Keď preskúmame ďalšie rybie genómy, môžeme nájsť všežravé ryby so správnymi génmi, ktoré by mohli byť novými kandidátmi na udržateľnú akvakultúru, uviedol Joseph Heras z Katedry ekológie a evolučnej biológie UCI.

Zo stránky UCI spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.