Vesmírne GPS

Vesmírny merací prístroj Sextant Space, foto NASA

Budúce kozmické lode by sa mohli riadiť svetlom mŕtvych hviezd. Využitím časovania radiačných výbuchov z pulzujúcich hviezdnych telies sa vykonal experiment na Medzinárodnej vesmírnej stanici, ktorý presne určil jej polohu vo vesmíre. Táto technika funguje ako vesmírne GPS. Mŕtve hviezdy, známe ako pulzary, vysielajú lúče radiácie, ktoré putujú okolo Zeme v pravidelných intervaloch ako rotujúce lúče z majáka. Tieto radiačné impulzy by mohli umožniť vesmírnym lodiam zistiť ich polohu vo vesmíre. Princíp je podobný ako pri GPS, ktorý využíva načasovanie satelitných signálov na určenie polohy telefónu. Znamenalo by to, že vesmírne lode by sa už viac nemuseli spoliehať na rádiovú teleskopickú komunikáciu na určenie ich súradníc. Vesmírny merací prístroj Sextant Space využil zoskupenia 52 RTG teleskopov na meranie signálov z piatich pulzarov. Analýzou týchto signálov výskumníci lokalizovali pozíciu vesmírnej stanice na 10 kilometrov počas obiehania okolo Zeme. Na Zemi síce nie je veľmi pôsobivé poznať polohu s presnosťou 10 kilometrov, ale ak idete na Jupiter, tak tam nie je nijaký GPS navigačný systém, hovorí Keith Gendreau z NASA.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 04/2018.