Budúcnosť je kaktus

Foto Pixabay

Mnohí vedci sú presvedčení, že suché oblasti budú v dôsledku klimatických zmien čoraz suchšie. Podľa nedávno zverejnenej štúdie sa vedci z Nevadskej univerzity v Rene domnievajú, že kaktus známy ako kaktusová hruška či pichľavá hruška (Opuntia ficus-indica) môže byť vďaka svojím vlastnostiam schopný poskytovať palivo a jedlo na miestach, ktoré nie sú vhodné na pestovanie udržateľných plodín. Výsledky štúdie totiž ukázali, že táto opuncia mala najvyššiu produkciu ovocia, pričom spotrebovala až o 80 % menej vody ako niektoré tradičné plodiny. Kukurica a cukrová trstina sú momentálne hlavnými plodinami na výrobu bioenergie, ale spotrebujú tri- až šesťkrát viac vody ako kaktusová hruška. Naša štúdia ukázala, že produktivita kaktusových hrušiek je na rovnakej úrovni ako tieto dôležité bioenergetické plodiny, ale využíva len zlomok vody a má vyššiu tepelnú toleranciu, čo z nich robí plodinu, ktorá je oveľa odolnejšia proti zmene klímy, uviedol profesor biochémie a molekulárnej biológie John Cushman.
Tento jedlý kaktus je bohatý na vitamíny A, B, C, betakarotén, kyselinu listovú, esenciálne aminokyseliny a minerály ako vápnik, horčík, draslík, zinok, železo a mnoho iných. Plody opuncie majú navyše schopnosť stabilizovať cukor v krvi, čo ocenia diabetici. Kaktusová hruška však funguje dobre aj ako bioenergetická plodina, pretože je to všestranná vytrvalá plodina. Keď sa nevyužije na biopalivo, funguje ako pozemný záchyt uhlíka, odstraňuje oxid uhličitý z atmosféry a uchováva ho udržateľným spôsobom.

Zo stránky ScienceDaily spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 4/2021. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.