Starnutie buniek

Foto Pixabay

Biológovia z Lekárskej fakulty Masarykovej univerzity a Medzinárodného centra klinického výskumu Fakultnej nemocnice u sv. Anny v Brne spolu s kolegami zo Švajčiarskeho federálneho technického inštitútu v Zürichu (ETH) odhalili dôležitú časť procesu delenia buniek, ktorého opis môže pomôcť pochopiť vznik nádorových buniek, ale aj bunkového starnutia. DNA v sebe uchováva všetky informácie potrebné na fungovanie každej bunky uložené v podobe chromozómov. Tie sa pri každom bunkovom delení replikujú, vzniká teda ich kópia, ktorá sa prenáša do dcérskej bunky. Pri každom delení sa však skráti časť špecifickej štruktúry, ktorá každý chromozóm uzatvára. Má označenie teloméra a jej dĺžka tak vlastne môže byť známkou starnutia organizmu. Výnimkou sú nádorové bunky, ktoré vedia teloméry predĺžiť, vďaka čomu sa môžu stále deliť, uvádza jeden z autorov štúdie biológ Lumír Krejčí. Vedci sa v štúdii uverejnenej v Nature zamerali na štruktúru označovanú ako TERRA a jej úlohu v bunke. TERRA, čiže telomerická RNA, je dlhý reťazec ribonukleovej kyseliny, ktorý vzniká pri prepise genetickej informácie teloméry. Dlho nebolo jasné, aký je jej účel. Odhalili sme, že bielkovina s označením RAD51 je potrebná na to, aby sa TERRA na konce chromozómov naviazala. RAD51, ktorého nesprávne fungovanie sa často spája so vznikom nádorových ochorení, môže týmto spôsobom ovplyvňovať mechanizmus predlžovania telomér, uviedol L. Krejčí. Kolegovia z ETH zistili, že táto štruktúra je schopná sa viazať predovšetkým na skrátené teloméry.

Zo stránky Universitas spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 12/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.