Trpaslíky a obry

Vedcom sa v rámci rozsiahleho výskumu nepodarilo nájsť planéty typu plynných obrov okolo hviezd s nízkou hmotnosťou – červených trpaslíkov. V okolí 200 hviezd sme nezistili ani jednu z týchto planét, uviedla astronómka Emily Passová z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics v Massachusetts. Zistenie podporuje teóriu, podľa ktorej planéty ako Jupiter a Saturn vznikajú skladaním pevného jadra z úlomkov obiehajúcich okolo mladej hviezdy. Keď je jadro dostatočne masívne, pritiahne množstvo plynu. Málo hmotné hviezdy však veľa pevného materiálu neobsahujú.

Umelecké vyobrazenie planéty podobnej Jupiteru obiehajúcej okolo malého červeného trpaslíka, ilustrácia Melissa Weiss, CfA

Približne tri zo štyroch hviezd v našej Galaxii sú červené trpaslíky. Žiaria slabo, pretože majú malú hmotnosť. Vedci šesť rokov pátrali v okolí takýchto hviezd, plynné obry však neobjavili. E. Passová a jej kolegovia extrapoláciou odhadujú, že len menej ako dva zo sto červených trpaslíkov majú planéty masívne ako Jupiter.
Pri mnohých červených trpaslíkoch sú planéty veľkosti Zeme, niektoré v správnej vzdialenosti, takže majú príjemné teploty. Bez blízkeho plynného obra, ktorý svojou gravitáciou bráni tomu, aby na kamenné planéty dopadalo príliš veľa ľadu, by však mohlo ísť o vodné svety. Neznamená to, že na nich nemôže byť život. Tieto planéty však budú odlišné od tých, s ktorými máme skúsenosti, hovorí E. Passová.

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2023. Ak ešte nie ste našou predplatiteľkou/naším predplatiteľom a chcete mať prístup k exkluzívnemu obsahu, objednajte si predplatné podľa vášho výberu tu.