Vek psa po novom

Foto Pixabay

Informáciu, podľa ktorej sa každý rok v živote psa rovná siedmim ľudským rokom, nielenže vedci z Kalifornskej univerzite v San Diegu vyvrátili, ale zároveň navrhli vzorec na výpočet veku psa. Pri návrhu vychádzali z chemických zmien v DNA počas starnutia psa. Ľudská a psia DNA sa v priebehu života priveľmi nemenia, ale chemické značky na DNA, nazývané metylové skupiny, áno. Práve vďaka procesu metylácie dokážeme určiť, ako rýchlo človek starne. Vedúci štúdie Trey Ideker a jeho kolegovia považujú metylové skupiny za akési vrásky v genóme: Je to, ako keď sa pozeráš na niečiu tvár a hádaš vek na základe vrások, sivých vlasov a ďalších vecí. Ide o niečo podobné, ale na molekulárnej úrovni. Vedci študovali 104 labradorských retrieverov a porovnávali zmeny v metylačnom vzore u ľudí. Na začiatku života sa šteniatka vyvíjajú omnoho rýchlejšie ako ľudia, ale s postupujúcim starnutím psov sa ich krivka starnutia začína vyrovnávať. Osemtýždňové šteniatko je zhruba rovnako staré ako 9-mesačné dieťa, ročný pes zodpovedá približne 31 ľudským rokom a 4-ročný pes je bližšie k 53-ročnému človeku.
Na základe týchto výskumov vedci stanovili nový vzorec, ktorý lepšie zodpovedá životným etapám psov a ľudí: Ľudský vek = 16 ∙ ln (vek psa) + 31 (ln je prirodzený logaritmus). Keďže sa štúdia zamerala na labradorské retrievery, no životnosť iných plemien sa líši, vedci chcú robiť ďalšie štúdie, aby sa dal zistiť skutočný vek každého domáceho miláčika.

Zo stránky SciNews spracovala BP

Tento článok si môžete prečítať v časopise Quark 8/2020. Ak chcete mať prístup aj k exkluzívnemu obsahu pre predplatiteľov alebo si objednať tlačenú verziu časopisu Quark, prihláste sa alebo zaregistrujte.