Čínske svetové prvenstvo

Pozerať sa nadol do rekordnej hĺbky viac než 600 metrov z nového čínskeho mosta v provincii Kuej-čou si bude vyžadovať veľa odvahy. S trochou zjednodušenia možno konštatovať, že ľudia majú v sebe niečo, čo ich núti hodnotiť a porovnávať takmer všetko okolo. Začína sa to… pokračuj

Zelený strom rizika

Ľudia nezvyknú budovať cesty zámerne tak, aby ohrozovali životy vodičov a ostatných cestujúcich. Nebezpečné cesty väčšinou vznikli ako jediná možnosť spojiť odľahlé miesta napriek ťažkému terénu, počasiu a nedokonalej výbave staviteľov. Bežné cesty sa najčastejšie stávajú nebezpečnými jednoducho kombináciou prostredia, dizajnu a údržby. Tým najnebezpečnejším… pokračuj

Leonardov most

Prekročiť rieku brodením vedeli už naši dávni predkovia, no snaha nenamočiť sa pri tom ich viedla k stavbe mostov, najskôr z dreva a neskôr aj z iných materiálov. Jedinečný Leonardo da Vinci navrhol už koncom 15. storočia jednoduchý samonosný most, ktorý sa dá postaviť z… pokračuj

Zelené mosty

Vodné diela prehrádzajú toky riek, siete diaľnic pretínajú krajinu v priamych, ale z hľadiska prírody nelogických líniách. Voľne žijúce zvieratá majú pritom svoje vlastné cesty, ktoré sa pretínajú s tými ľudskými. Ekodukty sú jedným zo spôsobov, ako sa pokúsiť oddeliť premiestňovanie sa zvierat od dopravy… pokračuj

Mosty pre lode

Po stáročia akvadukty – vodné mosty – prepravovali vodu ponad údolia od zdrojov k ľuďom. Neskôr začali slúžiť, rovnako ako cestné mosty, na prepravu ľudí. Vodné mosty sú v súčasnosti najmä turistickou atrakciou, hoci nie výlučne iba ňou. Splavné (navigovateľné) akvadukty sú väčšinou produktmi obdobia… pokračuj

Archeológia pod vodou

Ľudské spoločnosti odjakživa využívali vodu a vo vodnom prostredí tiež zanechali široké spektrum stôp. O odkrývaní dejín pod hladinou a významných nálezoch na dne riek a morí sme sa rozprávali s Klaudiou Daňovou z Archeologického ústavu SAV, v. v. i., v Nitre a Miroslavou Daňovou… pokračuj

Sklený bar vo výške

V polovici júna sprístupnili nad gruzínskym kaňonom Dašbaši originálnu lávku pre peších, ktorej súčasťou je nezvyčajná sklená stavba slúžiaca ako bar. Zatiaľ čo mostíky – zväčša drevené – cez korytá potokov a menšie prielomy sa stavali oddávna, dlhé visuté lávky prekonávajúce hlboké rokliny sa začali… pokračuj

Najdlhší visutý most

V marci tohto roku slávnostne otvorili nový most, ktorý spája ázijský a európsky breh. Okrem výnimočnej dĺžky sa s ním spája aj zaujímavá číselná symbolika. Prieliv Dardanely tvorí spolu s prielivom Bospor jedinú námornú cestu spájajúcu Stredozemné a Čierne more. Zatiaľ čo Bospor preklenuje niekoľko… pokračuj

Mosty majú budúcnosť

Slovensko je hornatá krajina s množstvom vodných tokov najrôznejších veľkostí. Je preto celkom prirodzené, že je aj krajinou s veľkým množstvom mostov. Od dôvtipných moderných konštrukcií až po nenápadné, no o to vzácnejšie pamiatky. Po Slovensku je rozosiatych viac ako 20 000 mostov. Spájajú brehy… pokračuj

Myšlienka cez priepasť

Most nie je stavba, ale myšlienka, hovorí klišé, na ktorom, ako takmer na každom klišé, ešte kus pravdy zostal. Bez mostov by existovali cesty, ale nie cestovanie. Aspoň nie bez dlhých obchádzok a presadania do lodí na brehoch vôd. Po prvých prírodných premosteniach jám a… pokračuj