Nové simulátorové centrum

V Košiciach v septembri otvorili najväčšie a najmodernejšie Centrum simulátorovej a virtuálnej medicíny na Slovensku. Výrazom simulátor sa označuje objekt, zariadenie či technický systém, ktorý do určitej miery napodobňuje (simuluje) funkčnosti, stavy alebo procesy vybraného objektu. Bezpečný tréning So simulátormi sa v súčasnosti stretávame v… pokračuj

Hypotéza simulácie

Prvý programovateľný počítač na svete – Z1 – dokázal spracovať dve operácie za sekundu. Moderné počítače pracujú rýchlosťou 27 biliónov operácií za sekundu a dosiahli to za 80 rokov pokroku technológií. Fyzika, grafika, umelá inteligencia a detaily v hrách a v počítačových programoch sú čoraz… pokračuj

Vesmírne pavúčie oko

Nie každý môže letieť na Medzinárodnú vesmírnu stanicu (ISS), ale astronauti tvrdo pracujú na tom, aby priniesli zážitok na Zem. Na to slúži filmový projekt virtuálnej reality (VR) známy ako ISS Experience. ISS Experience je demonštrácia komerčného projektu a techník vyvinutých tímom vo Felix &… pokračuj

Od reálneho k sci-fi

Pred rokom predpovede spoločnosti HP hovorili o potrebe začleniť do 3D tlače strojové učenie, opisovali, ako generatívne dizajn zvýši rýchlosť návrhárov, a hovorili o raketovom náraste zdravotníckych 3D aplikácií od chirurgických pomôcok až po protetiku. Analytici spoločnosti HP nezaháľali a spoločnosť vydala zoznam predpovedí pre… pokračuj

Cítiť virtuálnu realitu

Úplnému ponoreniu sa do virtuálnej reality bráni nielen nižšia kvalita obrazu, ale najmä to, že nemôžete cítiť, čo vidíte vo virtuálnom svete. A práve to sa usiluje napraviť tím vedcov zo švajčiarskych univerzít v Lausanne a v Zürichu. Vyvinuli rukavicu high-tech DextrES, ktorá má poskytnúť… pokračuj

UI v smartfónoch

Umelá inteligencia poskytuje dosiaľ nevídané možnosti využitia a je nad slnko jasnejšie, že neobíde ani smartfóny. Čitateľa Mateja Pšenáka z Lučenca zaujíma, aké sú trendy využitia umelej inteligencie v mobilných telefónnych zariadeniach. Funkcie založené na umelej inteligencii (UI) sa podľa analytikov stanú hlavným kritériom, ako budú jednotliví výrobcovia na trhu odlišovať svoje zariadenia… pokračuj

Budúce sestry či zdravotnícki asistenti sa učia anatómiu v 3D

Obrázky ľudského tela v učebniciach vymenia za virtuálnu pitevňu. Študenti Strednej zdravotníckej školy na Strečnianskej ulici v Bratislave sa budú po novom učiť anatómiu aj pomocou virtuálnej reality. V škole dnes totiž otvorili virtuálnu anatomickú učebňu. Pilotný projekt vznikol vďaka spolupráci startupu Virtual Medicine, sieti nemocníc Svet zdravia… pokračuj

Škodí virtuálna realita očiam?

Masovosť použitia a princíp virtuálnej reality založený na blízkosti displejov a očí používateľa vyvoláva otázky. Je dlhodobé používanie virtuálnej reality bezpečné? Nehrozia zdravotné riziká? Výrobcovia náhlavových súprav (headsetov) odporúčajú používať virtuálnu realitu (VR) iba od určitého fyzického veku. Oculus Rift a Samsung Gear VR vyžadujú aspoň vek trinásť rokov, Sony Playstation VR dvanásť rokov a HTC, aj keď… pokračuj

Keď oči nespolupracujú

Pojem virtuálna realita používame v súčasnosti čoraz častejšie. Juraj Halička pracuje v tíme lekárov, ktorým virtuálna realita pomáha pri liečbe špecifickej poruchy zraku – tupozrakosti. A na Slovensku sú v tomto priekopníci. Lenivé oči Tupozrakosť (amblyopia) alebo tzv. lenivé oko postihuje 2 až 3 percentá populácie. Poruchu možno aj… pokračuj