Novinky

Objavenie neobjaviteľného

Niečo, čo neprodukuje nijaké svetlo a je vzdialené 13 miliárd svetelných rokov, je, logicky, ťažko objaviteľné. No tím s použitím japonského 8-metrového teleskopu Subaru nachádzajúceho sa na vrchu Mauna Kea na Havaji našiel 83 obrovských čiernych dier z éry, keď mal vesmír len 5 %… pokračuj

Úcta k príbuzným

Väčšie než zrnko maku, ale menšie než zrniečko sezamu a pre ľudské oko rovnako beztvaré – to sú hlístovce. Aj napriek tomu sú tieto drobné živočíchy veľmi dobré v rozpoznávaní svojich príbuzných. Sú dokonca také dobré, že kanibali medzi nimi skonzumujú akéhokoľvek hlístovca v dohľade… pokračuj

Čističi peria

Doteraz si vedci mysleli, že niektoré roztoče sú krv sajúce parazity, ktoré žijú v dutých brkách, chumáčoch peria a vo vonkajších vrstvách peria vtákov. Teraz však prišli na to, že tieto drobné pavúkovce nie sú parazitmi, ale mohli by byť prospešnými čističmi, vysávajúcimi huby a… pokračuj

ResInfra@DR Know-how exchange forum

Pozývame Vás na podujatie zamerané na vzájomné aktivity výskumných infraštruktúr v dunajskom makroregióne.  Poslaním projektu ResInfra@DR je zlepšiť rámcové podmienky pre výskumné infraštruktúry a inovácie v dunajskom makroregióne. Jedným z kľúčových cieľov projektu je prispieť k efektívnemu zakladaniu nových výskumných infraštruktúr a k modernizácii existujúcich… pokračuj

π opäť narástlo

Ludolfovo číslo, hovorovo známe ako pí (π), udáva pomer obvodu kruhu k jeho priemeru. Prvé číslice Ludolfovho čísla 3,14 sú celosvetovo dobre známe, číslo je však nekonečne dlhé. Po výpočtoch v roku 2016 obsahovalo 22 biliónov číslic. Predĺženie sekvencie číslic je však veľmi ťažké, pretože… pokračuj

Poznáme laureátov ocenenia Vedec roka SR 2018

Centrum vedecko-technických informácií SR, Slovenská akadémia vied a Zväz slovenských vedecko-technických spoločností vyhlásili tento rok 22. ročník oceňovania významných slovenských vedcov, technológov a mladých výskumníkov zo všetkých oblastí vedy a techniky – Vedec roka SR 2018. Cieľom podujatia Vedec roka SR je profesionálne a spoločensky… pokračuj

22. ročník ocenenia Vedec roka SR už čoskoro

Podujatie Botanikiáda oslavuje desiate výročie

Botanická záhrada Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach organizuje okrúhly desiaty ročník projektu pod názvom Botanikiáda. V troch turnusoch počas májových stried 15., 22. a 29. mája 2019 sa na regionálnom kole stretne 202 žiakov piateho ročníka základných škôl Košického a Prešovského samosprávneho kraja a… pokračuj

Vodík z mora

Vodík je príťažlivá voľba pre palivo, pretože neprodukuje oxid uhličitý, no najčastejšie sa vyrába z fosílneho zemného plynu. Získať vodík z čistej vody je drahá záležitosť. Aj napriek tomu, že morská voda ničí elektródy, vedci zo Stanfordovej univerzity v Kalifornii uverejnili v Proceedings of the… pokračuj

Hrozba epidémií

Na základe všeobecných modelov a očakávaných rastúcich teplôt v niektorých regiónoch vplyvom klimatických zmien vedci z Floridskej univerzity v Gainesville a Georgetownskej univerzity vo Washingtone, DC, predpovedajú, že do roku 2080 sa v Európe a Severnej Amerike rozšíria ochorenia, ktorých prenášačmi sú komáre. Podľa štúdie… pokračuj

Ďalšie novinky»