Novinky

Príroda a duševné zdravie

Ľudia žijúci v susedstvách, kde je viac vtákov, kríkov a stromov, trpia menej často depresiou či stresom. Nová štúdia zozbierala údaje od viac než 270 účastníkov testov. Jej výsledky jasne ukázali, že čím viac prírody z okna vidíme, tým sme po duševnej stránke zdravší. Týchto… pokračuj

Ako ochrániť olivovníky

Vedci z britského Centra ekológie a hydrológie (CEH) vytvorili model, ktorý dokáže predpovedať šírenie smrtiacej choroby spôsobenej baktériou Xylella fastidiosa, kvôli ktorej hrozí európskym olivovníkom úplne zničenie. Xylella fastidiosa bola kedysi výhradne americký druh, no v roku 2013 ju objavili vtalianskom Lecce. Od roku 2013… pokračuj

Časť Grónska bude bez ľadu

Nová štúdia zistila, že ľadovce a ľadové čiapočky pokrývajúce pobrežie Grónska sa už zrejme z topenia, ktorému sú v súčasnosti vystavené, nespamätajú. Vedci tvrdia, že už pred 20 rokmi prekročilo topenie ľadu tohto ostrova hranicu, spoza ktorej niet návratu. Najmenšie miestne pobrežné ľadovce a ľadové… pokračuj

Skladanie obrazu staré 38-tisíc rokov

Novoobjavené umelecké rytiny vo vápenci, ktoré sú staré 38-tisíc rokov, potvrdili dávny pôvod techniky maľovania bodkami. Takúto techniku využívali pritom impresionisti a ich následníci – významní umelci v 19. a v 20. storočí, akými boli Georges Seurat, Vincent van Gogh, Camille Pissarro či Roy Lichtenstein.… pokračuj

NANO Art

Ústav polymérov SAV Bratislava a Materiálovotechnologická fakulta STU so sídlom v Trnave si Vás dovoľujú pozvať na otvorenie výstavy NANO Art (Advanced Technology Applied in Fine Art). Z plastového odpadu s hodnotou niekoľkých stotín centa sa môže stať hodnotný interiérový prvok, módny doplnok alebo umelecké dielo. Táto myšlienka inšpirovala… pokračuj

S delfínmi sme si podobní

Vo filmoch a v seriáloch sa často stretávame s delfínmi, ktoré odvážne zachraňujú ľudí. Vďaka novému výskumu by nás tieto ušľachtilé tvory mohli zachrániť aj v skutočnom živote. Ben Neely z NIST (The National Institute of Standards and Technology, USA) uviedol, že delfíny a ľudia… pokračuj

Podoby zlomkových čísloviek utvorených z celých desiatok

V jazykovej praxi sa stretáme s dvomi podobami zlomkových čísloviek utvorených príponou -ina z celých desiatok, ako sú desať, dvadsať, tridsať, štyridsať, t. j. s podobami desatina, dvadsatina, tridsatina, štyridsatina (desatina litra, jedna dvadsatina zárobku, tridsatina sekundy, štyridsatina zo sumy životného minima; tieto aj ďalšie doklady sú z internetu), ale aj s podobami desiatina,… pokračuj

Osídlenie Južnej Ameriky

Analýza prastarých lebiek z juhovýchodnej Brazílie umožnila vedcom nahliadnuť do strastiplnej migrácie ľudí naprieč kontinentmi – od odchodu z ich rodiska v subsaharskej Afrike až po ich príchod do Ameriky o desaťtisíce rokov neskôr. Mnohé rozdiely v tvare lebiek Paleoameričanov, ktorých pozostatky sa našli v… pokračuj

20. ročník ocenenia Vedec roka SR

Centrum vedecko-technických informácií SR, Slovenská akadémia vied a Zväz slovenských vedecko-technických spoločností tento rok vyhlásili jubilejný 20. ročník oceňovania významných slovenských vedcov, technológov a mladých výskumníkov zo všetkých oblastí vedy a techniky – Vedec roka SR 2016. Cieľom podujatia Vedec roka SR je profesionálne a spoločensky vyzdvihnúť… pokračuj

Znečistené morské priekopy

Hlbokomorské priekopy, najodľahlejšie miesta na svete, sú plné špiny. Koncentrácie toxických priemyselných chemikálií v nich dosahujú 50-krát vyššiu úroveň, než aká sa nachádza v tých najviac znečistených čínskych riekach. Tento objav naplno poukázal na trvácnosť znečistenia a vyvrátil tak domnienku, že tieto hlboké ekosystémy sú… pokračuj

Ďalšie novinky»