Novinky

Vplyv RNA na osud buniek

Pred rokmi objavili biológovia nový typ genetického materiálu, ktorý nazvali dlhou nekódovou RNA (ribonukleová kyselina). Táto RNA je kopírovaná zo sekcií genómu, ktoré sa kedysi považovali za odpadovú DNA. Od jej objavu vedci postupne zistili, že táto RNA, takzvaná IncRNA, vplýva na viacero bunkových procesov… pokračuj

Šesťtisícročné indigo

Modré indigové farbivo, v súčasnosti hojne využívané na farbenie džínsov, prvýkrát použili prehispánske komunity v Peru pred 6-tisíc rokmi. To je o približne 1 500 rokov skôr, než objavili technicky náročnú výrobu tohto farbiva v starom Egypte. Stopy modrého pigmentu sa našli v kúsku bavlnenej látky… pokračuj

Zomrel Eugene Cernan

Americký astronaut slovenského pôvodu Eugene Cernan zomrel 16. 1. 2017 vo veku 82 rokov. V kozme bol trikrát, z toho dvakrát na Mesiaci. Bol posledným človekom, ktorý sa prechádzal po povrchu Mesiaca. O jeho úmrtí informovala NASA.  Necháme ako sme prišli, a ak Boh dá, vrátime sa… pokračuj

Nikotín a zápaly

Nie je tajomstvom, že tabak škodí zdraviu. Až donedávna sa však nevedelo, ako presne tabak zvyšuje tvorbu zápalov v ľudskom tele. Tímu amerických a švédskych vedcov sa podarilo zistiť, že nikotín aktivuje biele krvinky, nazývané neutrofily. Tie následne uvoľňujú molekuly, ktoré vedú k vzniku zápalov.… pokračuj