Novinky

Mladí vedci SAV hovoria k veci

Koncom februára sa v bratislavskej Novej Cvernovke uskutoční už po druhý raz Science Slam Slovenskej akadémie vied. Sedem mladých vedcov a vedkýň bude v stredu 26. februára v čase od 18.00 – 21.00 h verejnosti vysvetľovať, prečo porozumieť vede nie je žiadna veda. Ide o… pokračuj

Keď rastliny kričia

Tím biológov z Telavivskej univerzity v Izraeli zistil, že stresované rastliny emitujú zvuky – podobne ako mnoho zvierat –, a to pomocou ultrazvukových kliknutí, ktoré ľudské ucho nezachytí. Podľa vedcov tieto zvuky nesú informáciu o fyziologickom stave rastliny. Vedci na čele s profesorkou Lilach Hadanyovou… pokračuj

Vidí aj bez očí

Červená krehká hviezdica Ophiocoma wendtii, ktorá obýva koralové útesy od Bermúd po Brazíliu, zaujala vedeckú pozornosť už pred viac ako tromi desiatkami rokov vďaka dramatickej zmene farby medzi dňom a nocou – z tmavočervenej počas dňa na béžovú v noci – a jej silnú averziu… pokračuj

Autonómna donáška

Startup Refraction odštartoval v meste Ann Arbor (Michigan, USA) úvodný program služby na donášku jedla prostredníctvom autonómnych vozidiel. Donáškové autonómne vozidlo sa dosť odlišuje od vozidiel iných spoločností. Má tri kolesá, dve vpredu a jedno vzadu, pričom všetky pripomínajú kolesá bicykla. Vozidlo je vysoké asi… pokračuj

Dostupné jazykové zdroje a jazykové poradenstvo v súčasnosti

Nielen v časopise Quark, ale aj v niektorých ďalších médiách (tlačených, internetových, rozhlasových) sa nachádzajú pravidelné jazykové rubriky, v ktorých sa čitatelia či poslucháči dozvedajú potrebné informácie o jednotlivých jazykových javoch, o správnom písaní alebo celkovo o používaní slov, slovných spojení a iných jazykových prostriedkov súčasnej slovenčiny.… pokračuj

Obývateľná planéta

Satelit na výskum tranzitujúcich exoplanét (TESS) je sondou NASA a je určený na sledovanie planét mimo našej slnečnej sústavy, ktoré z pohľadu zo Zeme prechádzajú pred hviezdou svojho systému. TESS teraz objavil prvú planétu veľkosti Zeme v tzv. obývateľnej zóne. To znamená, že obieha v… pokračuj

Pohlcujúca pena

Biologicky hybridná superpena dokáže absorbovať oxid uhličitý z atmosféry. Švédski vedci z Chalmers University of Technology a Stockholm University vyvinuli novú penu, ktorá môže pomôcť zastaviť zvyšovanie hladín skleníkových plynov v atmosfére. V štúdii uverejnenej v časopise ACS Applied Materials & Interfaces vysvetľujú, ako možno… pokračuj

Hodiny DNA

Tím vedcov z Austrálskeho spoločenstva pre vedecký a priemyselný výskum (CSIRO) vyvinul novú jednoduchú metódu odhadu priemernej dĺžky života rôznych druhov stavovcov. Naša metóda odhadu maximálnej prirodzenej životnosti je založená na DNA. Keď je známa genómová sekvencia druhu, môžeme odhadnúť jeho životnosť, uviedol výskumník CSIRO… pokračuj

Dôkaz skrytý v jantári

V severnom Mjanmarsku našli paleontológovia kúsok jantáru datovaný do obdobia spred viac ako sto miliónov rokov. Obsahoval fosilizované plodnice slizovky z existujúceho rodu Stemonitis. Vzorka pozostáva zo skupiny šiestich stonkových plodníc, sporokarpov, ktoré uviazli v živici počas ich mladosti. Krehké plodnice zo stromovej kôry s… pokračuj

Materiály na pripojenie

Aktuálnu generáciu mobilného pripojenia majú v budúcnosti nahradiť 5G siete. V čom je táto technológia iná a ako by mala vyzerať? Hoci sa o nástupe piatej generácie (5G) mobilných sietí hovorí už niekoľko rokov a táto téma dokonca nadobudla politický rozmer, jej reálne zavedenie sa… pokračuj

Ďalšie novinky»