Novinky

Chemikálie, ktoré škodia proteínom

Chemikálie nachádzajúce sa v životnom prostredí narúšajú fungovanie prírodného obranného proteínu, ktorý je schopný ničiť toxíny v tele rastlín, zvierat i ľudí. Vedci už dávnejšie varovali pred neželanými reakciami medzi znečisťujúcimi látkami a proteínmi. P-glykoproteín (P-gp) nachádzajúci sa takmer vo všetkých rastlinách a živočíchoch pôsobí… pokračuj

Nový zdroj zelenej energie – osmotická. Na výrobu elektriny stačí voda, soľ a membrána s hrúbkou 3 atómov

Zástancovia čistej energie budú mať čoskoro popri slnečnej, veternej a vodnej energii nový zdroj: osmotickú energiu. Alebo presnejšie povedané, energiu vyrobenú s využitím prirodzeného javu vyskytujúceho sa pri styku sladkej vody s morskou vodou cez membránu. Výskumníci Laboratória nanobiológie Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu v Lausanne… pokračuj

Dostupný softvér pre mikroskopy

Experimentálni fyzici už dokážu špeciálnymi mikroskopmi pozorovať aj jednotlivé molekuly.  Na rozdiel od bežných mikroskopov musia byť údaje z týchto mikroskopov najprv spracované, až potom sa objaví obraz. Fluorescenčné mikroskopy s extrémne vysokým rozlíšením využívajú v oblasti biofyzikálneho výskumu aj na nemeckej Bielefeldskej univerzite. Členovia biomolekulárnej fotonickej pracovnej… pokračuj

Pravopis názvu bývalého spoločného štátu Čechov a Slovákov

V súčasnosti sa v jazykovej praxi stretáme so skráteným názvom bývalého spoločného štátu Čechov a Slovákov, ktorý existoval v rokoch 1918 až 1939 a 1945 až 1992, v dvoch pravopisných podobách, v podobe so spojovníkom medzi jednotlivými časťami zloženého názvu a s písaním veľkého začiatočného písmena v druhej časti názvu, teda Česko-Slovensko, a v podobe bez… pokračuj