Novinky

Inovatívny zásobník slnečnej energie

V uzavretom cykle sa cez deň akumuluje energia v chemickej podobe a v noci sa síra využíva ako palivo. Éra fosílnych, teda vyčerpateľných zdrojov energie sa v neveľmi vzdialenej budúcnosti skončí a ľudstvo bude odkázané na využívanie iných zdrojov energie. Zrejme pôjde o kombináciu využívania… pokračuj

Rýchlejšia, menšia a výkonnejšia pamäť

Inovatívna nová technológia na výrobu najrýchlejšej, najmenšej a najvyššej kapacity pamäte pre flexibilné a transparentné aplikácie by mohla pripraviť cestu pre budúci zlatý vek elektroniky. Inžinieri z Exeterskej univerzity na juhozápade Anglicka vyvinuli inovatívnu novú pamäť s využitím hybridu grafénu a oxidu titaničitého. Ich zariadenia… pokračuj

VESMÍRNE laboratórium rastlín

Floridská univerzita už 15 rokov vysiela semená rastlín do vesmíru. Rastliny zohrávajú dôležitú úlohu pri výžive ľudstva. Niet pochýb o tom, že pri budúcich dlhodobých výpravách ľudí do vzdialenejšieho vesmíru sa bez rastlín ako zdroja výživy nezaobídeme. Je preto dôležité dozvedieť sa čo najviac o… pokračuj

Solárne články novej generácie

Perovskit (oxid titaničito-vápenatý) je minerál kryštalizujúci v kosoštvorcovej sústave. Nedávna štúdia UNIST (Ulsan National Institute of Science and Technology) z Južnej Kórey priniesla nový efektívny spôsob výroby anorganicko-organických hybridných perovskitových solárnych článkov (PSC). V tejto triede minerálov sa organické molekuly ako uhlík a vodík viažu… pokračuj

Na ceste k prevratným objavom

Európsky projekt röntgenového (rtg) lasera bude zdrojom žiarenia výnimočných kvalít. Podľa rektora UPJŠ prof. RNDr. Pavla Sováka, CSc., môžeme v tomto prípade hovoriť o vytvorení úplne nového spôsobu spoznávania štruktúry živej i neživej hmoty na atomárnej úrovni.   Môžete nám predstaviť európsky projekt röntgenového lasera,… pokračuj

Neandertálci jedli rastliny a lieky

DNA z prehistorického zubného povlaku naznačuje, že niektorí naši predkovia si potrpeli na bezmäsité stravovanie a dokonca využívali silu liečivých rastlín. Laura Weyrichová z Austrálskeho centra pre dávnu DNA zastáva názor, že neandertálci boli veľmi inteligentní, komunikatívni a zaujímali sa o to, čo sa deje… pokračuj

Gény prepojené na ojedinelú chorobu

Vedci z Národného výskumného ústavu pre ľudský genóm, medzi nimi aj Juvianee I. Estrada-Veras, identifikovali nové gény prepojené na Erdheimovu-Chesterovu chorobu a jej možné terapie. Ide o veľmi ojedinelú chorobu, ktorou na celom svete trpí len približne 600 ľudí. Erdheimovu-Chesterovu chorobu spôsobuje akumulácia špecializovaných bielych… pokračuj

Etické testy

Vedci zo Spoločného výskumného centra Európskej únie (JRC) pracujú na inováciách, ktoré redukujú testy na zvieratách, no napriek tomu umožňujú zachovať kvalitné štandardy testovania bezpečnosti nanomateriálov. Hlavné zložky nanomateriálov majú rozmer 1 až 100 miliardtín metra. Používajú sa už na mnohé účely a takmer vo… pokračuj

Najstarší dôkaz života na Zemi

Maličké mineralizované vlákna, tenšie než ľudský vlas, objavili v kameni starom viac než 3,77 miliardy rokov. Ide zrejme o jednu z najstarších foriem života na Zemi. Tím, ktorý vlákna objavil, zastáva názor, že ide o fosílie mikroorganizmov, ktoré žili v okolí horúceho morského hydrotermálneho prameňa.… pokračuj

Extrémy vesmírneho počasia

Extrémy vesmírneho počasia sú pre svet veľkou hrozbou. Majú potenciál vážne poškodiť kriticky dôležitú infraštruktúru na Zemi aj vo vesmíre. Slnko do veľkej miery tvaruje priestor okolo Zeme a toto takzvané vesmírne počasie dokáže výrazne ovplyvniť vesmírne zariadenia, no aj infraštruktúru na Zemi. Z minulosti… pokračuj

Ďalšie novinky»