Novinky

Krajina lega a rozprávok

Dáni sú hrdí na svoju monarchiu, slávnu históriu i súčasnú prosperitu. Ich pokojný život sa odráža aj v kultivovanej krajine, kde upútajú ošetrované polia a lesy, tehlové farmy a objemné stodoly, biele kostoly a kostolíky, pekné zámky a kúzelné hrady. Niet sa preto čo diviť,… pokračuj

Vznikajú plávajúce mestá?

O mestách na obrovských pontónoch vizionári tvrdia, že by mohli byť aj zárodkom nových národov.   Jedným z hlavných prejavov zmien globálnej klímy, ktoré v ostatných desaťročiach pozorujeme, je postupné zvyšovanie teploty atmosféry. Toto zvyšovanie má za následok aj topenie ľadov v Arktíde i Antarktíde,… pokračuj

Festival vedeckých filmov priblíži vedu pre budúcnosť

Veda pre budúcnosť je mottom tohtoročného Festivalu vedeckých filmov. Priaznivci vedy a vedecko-populárnych filmov sa tentokrát dozvedia, v čom nám veda môže zabezpečiť priaznivejšiu budúcnosť v jednotlivých oblastiach života. Aj na, v poradí už štvrtom ročníku podujatia, bude v popredí práve slovenská veda. Festival vedeckých filmov 2017 sa bude… pokračuj

Revolučný polovodič pre elektroniku

Vedci nahradili v graféne niektoré atómy uhlíka atómami bóru a dusíka, tým vznikol dvojrozmerný polovodič. Polovodiče, tenké ako priemer jedného atómu, prestali byť len vedeckou fikciou. Medzinárodnému vedeckému tímu pod vedením profesora Axela Endersa z univerzity v nemeckom Bayreuthe sa podarilo vyvinúť dvojrozmerný materiál –… pokračuj

Modulárny transportný systém Pop.Up

V podstate ide o automatizovaný cestno-vzdušný taxík. Zákazník si cestu naplánuje prostredníctvom jednoduchej aplikácie a systém určí optimálny spôsob i trasu dopravy do zvoleného cieľa.   Očakáva sa, že na autosalónoch predstavujú svoje novinky výhradne výrobcovia pozemných dopravných prostriedkov, teda automobilov, zatiaľ čo aerosalóny slúžia… pokračuj

Veľká čínska vydra

Vedci nedávno objavili fosílie prekvapujúco veľkej vydry, ktorá pred 6,2 milióna rokov obývala rieky a jazerá teplých a vlhkých mokradí juhozápadnej Číny. Vedci dali tejto 50 kg vydre, dosahujúcej dĺžku až dva metre, meno Siamogale melilutra. Denise Suová z Clevelandského múzea dejín prírody si myslí,… pokračuj

V Ázii sa hromadí elektronický odpad

Objem odhodenej elektroniky vo východnej a juhovýchodnej Ázii za päť rokov (2010 až 2015) narástol o 63 % a podľa OSN produkcia tohto odpadu narastá čoraz rýchlejšie. Keďže príjmy obyvateľstva aj dopyt po modernej elektronike sú na vzostupe, objem odpadu po vyradených prístrojoch vo všetkých… pokračuj

Očkovanie proti chrípke psov

Nielen ľudí vie potrápiť chrípka, môžu ju dostať aj psy. Vedci z Rochesterskej univerzity nedávno vytvorili dve nové očkovania proti psej chrípke. Tento prelomový výskum zlepší nielen zdravie a kvalitu života našich milovaných chlpatých priateľov, ale zároveň pomôže chrániť aj nás samotných. Psy, ktoré sú… pokračuj

Medvede na Machu Picchu

Slávna historická lokalita Machu Picchu, známa aj ako Stratené mesto Inkov, vo výške 2 430 m n. m. na horskom hrebeni nad údolím Urubamba v Peru, je domovom aj známeho a biologicky dôležitého medveďa okuliarnatého (Tremarctos ornatus). Uvádza to štúdia SERNANP a WCS – Spoločenstva… pokračuj

Pôvod, význam a používanie prídavného mena kárny

V jazykovej praxi sa niekedy stretáme s prídavným menom kárny napríklad vo vyjadreniach ako kárny poriadok Slovenského poľovníckeho zväzu, kárny poriadok Klubu chovateľov weimarských stavačov, kárny poriadok pre zamestnancov pri porušovaní povinností, kárny poriadok umožňuje tieto disciplinárne opatrenia, kárny súd, predseda Ústavného súdu začne so sudcom kárne konanie,… pokračuj

Ďalšie novinky»