Novinky

Pravopis názvu bývalého spoločného štátu Čechov a Slovákov

V súčasnosti sa v jazykovej praxi stretáme so skráteným názvom bývalého spoločného štátu Čechov a Slovákov, ktorý existoval v rokoch 1918 až 1939 a 1945 až 1992, v dvoch pravopisných podobách, v podobe so spojovníkom medzi jednotlivými časťami zloženého názvu a s písaním veľkého začiatočného písmena v druhej časti názvu, teda Česko-Slovensko, a v podobe bez… pokračuj

Prepojenia stromov

Až 40 % uhlíka uskladneného v koreňoch stromov mierneho lesného pásma môže vraj pochádzať od susedných stromov. Už dávnejšie sa vie, že ak sa korene dvoch stromov dotýkajú, prenášajú sa medzi nimi živiny. Tamir Klein z Baselskej univerzity vo Švajčiarsku zistil, že uhlík sa medzi stromami prenáša,… pokračuj

Čínski vedci sa pustili do génovej úpravy ľudí. V prvom kroku chcú pomôcť pacientom s rakovinou pľúc

Tím čínskych vedcov bude ako prvý na svete používať revolučnú techniku na úpravu génov, známu ako CRISPR, na ľudských subjektoch.  Testovanie buniek sa začne v auguste u pacientov s rakovinou pľúc. Prebiehať bude pod vedením onkológa Lu You zo Sečuánskej univerzity v nemocnici v Čcheng-tu v západnej Číne. Metóda genetickej… pokračuj

Figúrky Lego okolo Jupitera

Svetové médiá priniesli začiatkom júla správu, že americkej vesmírnej agentúre sa podaril úspešný manéver – naviedla vesmírnu sondu Juno na obežnú dráhu okolo planéty Jupiter. Sonda Juno cestovala k najväčšej planéte Slnečnej sústavy temer päť rokov – do vesmíru ju vyniesla raketa Atlas V 551,… pokračuj