Novinky

Rekordné otáčky nanodrobca

Na prístrojovom paneli moderných osobných áut je obvykle okrem rýchlomera aj otáčkomer, ktorý indikuje otáčky kľukového hriadeľa motora. Počas jazdy sa ručička otáčkomera pohybuje od približne 3 000 ot/min do asi 6 000 ot/min, pri športových a pretekárskych autách je to aj vyše 10 000… pokračuj

Spitzerov teleskop zaspal

V predposledný januárový deň sa vyslaním rádiového signálu o 14.30 h prepol Spitzerov vesmírny teleskop do tzv. hibernačného módu – do hlbokého spánku. Rádiový signál, ktorým sa vypli všetky zariadenia na palube Spitzerovho vesmírneho teleskopu (Spitzer Space Telescope), vyslalo riadiace centrum misie Spitzer v kalifornskej Pasadene.… pokračuj

Káble ako seizmografy

Na detegovanie seizmických pohybov možno využiť telekomunikačné káble s optickými vláknami uložené na dne morí. Údaje za ostatné dve storočia naznačujú, že najväčšie straty na ľudských životoch spôsobujú zemetrasenia. Desať najväčších zemetrasení v 20. a 21. storočí si vyžiadalo asi 1,5 milióna obetí. Je to… pokračuj

Efektné krídla boeingu

V doterajšej histórii leteckej dopravy nevidel nijaký cestujúci z okna lietadla, ako sa po pristátí sklápajú konce krídel nahor. Dopravné lietadlo s mechanizmom sklápania koncov krídel totiž doteraz neexistovalo. Prvým takýmto lietadlom sa stáva americký Boeing 777-9, ktorý koncom januára vykonal svoj prvý let trvajúci… pokračuj

Z Antarktídy do vesmíru

Keďže sa vedci pripravujú na ďalšiu fázu skúmania pobytu človeka vo vesmíre, Európska vesmírna agentúra (ESA) začala spoluprácu s Argentínou na testovaní telemedicínskeho zariadenia Tempus Pro v drsných podmienkach Antarktídy. Koncom roku 2019 pripravili členovia tímu ESA z oblasti kozmického lekárstva v astronomickom centre v… pokračuj

Kľúč k cínu?

Pôvod cínu používaného v bronzovej dobe je už dlho jednou z najväčších záhad v archeologickom výskume. Vedci z Heidelberskej univerzity a Archeometrického centra Curta Engelhorna v Mannheime skúmaním cínových artefaktov z druhého tisícročia pred n. l. na archeologických náleziskách v Izraeli, Turecku a Grécku vyriešili časť… pokračuj

Mars stráca vodu

Medzinárodný výskumný tím vedený planetárnym vedcom z univerzity v Paríži-Saclay Franckom Montmessinom po analýzach údajov zo sondy Trace Gas Orbiter odhalil, že voda z Marsu mizne rýchlejšie, než sa predpokladalo. Keď Slnko ohrieva ľadové polárne čiapočky Marsu, do atmosféry sa uvoľňujú molekuly vody vo forme… pokračuj

Z uránu katalyzátor

Nevyužité zásoby jadrového odpadu by mohli byť užitočnejšie, ako sme si doteraz mysleli. Chemici Sussexskej univerzity totiž našli nové využitie pre odpadový produkt jadrovej energie – transformujú nevyužitú zásobu na všestrannú zlúčeninu, ktorá by sa mohla použiť na výrobu cenných komoditných chemikálií, ako aj na… pokračuj

Slnko takmer na dlani

Nedávno dokončený Slnečný ďalekohľad Daniela K. Inouyea na havajskom ostrove Maui už poskytol astronómom podrobné snímky turbulentného povrchu Slnka. To je od nás vzdialené 149 600 000 kilometrov. Prístroj disponuje najväčším solárnym zrkadlom s priemerom 4,24 metra, takže poskytuje doposiaľ nevídané detaily Slnka v oblastiach… pokračuj

Oživená DNA mamuta

Mamuty srstnaté (Mammuthus primigenius) boli počas starších štvrtohôr, pleistocénu, jedným z najhojnejších druhov adaptovaných na chlad. Ich kedysi veľká populácia zanikla v dvoch vlnách – na konci pleistocénu vyhynuli kontinentálne populácie, v polovici holocénu nasledovalo vyhynutie reliktných populácií. Na Ostrove sv. Pavla v Beringovom mori… pokračuj

Ďalšie novinky»