Novinky

Upokojujúca levanduľa

Relaxačné účinky levandule (Lavandula) sú všeobecne známe, no najnovšie vedecké poznatky hovoria, že táto rastlina dokáže liečiť aj úzkosť, dokonca by sa dala použiť na upokojenie pacientov pred chirurgickým zákrokom. K takémuto výsledku dospel tím vedcov z Kagoshima University v Japonsku, a to na základe… pokračuj

Rýchle odhalenie rakoviny

Tím vedcov z Queenslandskej univerzity vyvinul univerzálny test rakoviny, ktorý dokáže objaviť stopy ochorenia v krvnom obehu pacienta. Na odhalenie prítomnosti malígnych buniek kdekoľvek v tele použili kvapalinu meniacu farbu. Výsledky sú k dispozícii za menej ako 10 minút. Vedci vychádzali z toho, že normálna… pokračuj

Veľdielo termitov

Brazílske lesy skrývajú veľké tajomstvá. Vedcom sa najnovšie podarilo jedno z nich odhaliť – najrozsiahlejšiu konštrukciu na svete, ktorá má veľkosť Veľkej Británie. Vedci objavili systém termitích kolónií, ktorých vek stanovili na základe izotopovej analýzy na asi štyri tisícky rokov, no niektoré časti mohli vzniknúť… pokračuj

Zmiernenie depresie

Neurológ Vikram Rao a neurovedkyňa Kristin Sellersová, obaja z Kalifornskej univerzity v San Franciscu, spolu s kolegami študovali 25 ľudí, ktorí sa liečili na epilepsiu. Terapia zahŕňala aj elektródy implantované na rôzne miesta v mozgu. Na začiatku experimentu výskumníci požiadali pacientov, aby spravili rozsiahle testy… pokračuj

Chcené červy v oku

Napriek tomu, že predstava červíka v oku nie je vábivá, vedci si myslia, že drobné kontrolovateľné skupiny červíkov môžu dokonca pôsobiť blahodarne! Nie sú to však hocijaké červy, ale miniatúrne roboty, ktorých úlohou je dopraviť lieky do ťažko dostupných zadných častí oka. Takéto cielené dopravenie… pokračuj

Odstrašujúce tŕne

V porovnaní s hladkými tŕňmi sa ostnaté tŕne niektorých kaktusov ľahko zabodnú, no ťažko sa vyberajú. Pravdepodobne ide o prejav rôznych ekologických potrieb rastlín, hovorí Philip Anderson, evolučný biomechanik na Illinoiskej univerzite v Urbana-Champaign. Jeho tím testoval silu pichliačov šiestich rôznych druhov kaktusov tak, že… pokračuj

Klin klinom

Precízne vypočítané dávky arašidového proteínu dokážu zmeniť extrémne alergie na obľúbené oriešky. Tento zvrat sa bude v mnohých rodinách s arašidovou alergiou považovať za život meniaci, hovorí detský alergiológ Michael Perkin zo St. Goerge’s University of London. Pomoc proti alergii prichádza v podobe lieku AR101… pokračuj

Skloňovanie názvu vtáka papagáj a tvorenie a skloňovanie príslušného prídavného mena

Názvom papagáj sa pomenúva pestro sfarbený vták s prenikavým hlasom. Toto slovo sa k nám dostalo z nemčiny, z nemeckého Papagei, ale pôvod má v arabčine (porov. Stručný etymologický slovník Ľ. Králika z r. 2015). V spisovnej slovenčine sa slovo papagáj ako pomenovanie vtáka zaraďuje k podstatným menám mužského rodu, pričom v jednotnom čísle… pokračuj

Ochrancovia umenia

Čo je hostina pre ľudské oko, môže byť doslova hostinou pre mikroorganizmy, ktoré kolonizujú umelecké práce, hovorí mikrobiologička a virologička Elisabetta Caselliová z Katedry lekárskych vied z talianskej Univerzity Ferrara. Výskumníci pod jej vedením charakterizovali mikrobiálnu komunitu na maľbe zo 17. storočia Korunovácia Panny Márie… pokračuj

Nabíjačka na kolesách

Kompaktné zariadenie je pripojené za elektrobicykel a disponuje kapacitou 16,8 kWh. Starší motoristi možno v minulosti, keď sieť čerpacích staníc nebola ešte taká hustá ako v súčasnosti, zažili na cestách situáciu, keď autá s vodičom ostali stáť na ceste bez benzínu a boli odkázané na… pokračuj

Ďalšie novinky»