Novinky

Ostrov – kôš na odpadky

Z odľahlého a neobývaného Hendersonovho ostrova, nachádzajúceho sa na zozname Svetového dedičstva UNESCO, sa stal najväčší odpadový kôš na svete. Na tomto tichomorskom ostrove blízko Južnej Ameriky je až okolo 37,7 milióna kusov plastového odpadu vážiacich spolu až 17,6 tony. Jennifer Laversová z Tasmánskej univerzity… pokračuj

Záhada havajských sopiek

Tím z Austrálskej národnej univerzity vyriešil záhadu najväčších a najaktívnejších sopiek na svete, nachádzajúcich sa na Havaji. Tieto sopky vznikli zmenou pohybu tichomorskej tektonickej platne spred troch miliónov rokov. Tim Jones z Austrálskej národnej univerzity uviedol, že objav by mohol pomôcť vedcom lepšie rekonštruovať históriu… pokračuj

Mikrosiete na slnečnú energiu

Zraniteľnosť rozvodnej energetickej siete je jedným z hlavných ohrození národnej bezpečnosti v mnohých štátoch sveta. Vedecká komunita sa už dlho snaží presadiť vybudovanie mikrosietí a rozdelenie produkcie energie s cieľom zvýšiť odolnosť tejto nevyhnutnej infraštruktúry, čo výrazne sťaží sabotáž rozvodnej siete. Mikrosiete majú potenciál lokálne… pokračuj

Antarktický polostrov je zelenší

Antarktický polostrov, kus pevniny takmer sa dotýkajúci Južnej Ameriky, je jednou z najrýchlejšie sa otepľujúcich lokalít našej planéty. Nielenže je čoraz teplejší, je aj čoraz zelenší – za posledných 50 rokov zaznamenal skutočnú explóziu v raste rôznych druhov rastlinstva. Na 600 kilometroch východného pobrežia polostrova… pokračuj

Nová obrana proti infekcii

Dermatológovia z Lundskej univerzity vo Švédsku vyhlásili, že poodhalili záhadu schopnosti ľudského tela rýchlo zastaviť nekontrolovateľné šírenie infekcie, ktorá hrozí pri zranení. Jitka Petrlová a profesor Artur Schmidtchen z tejto univerzity uviedli, že baktérie zrejme ani nemusíme zabíjať antibiotikami a možno stačí, ak ich pozbierame… pokračuj

Veľká záhada – sny

Sny sú jednou z veľkých záhad, s ktorou sa vedci už dlho snažia popasovať. Podľa najnovšej štúdie vedcov zverejnenej v časopise Nature Neuroscience je jedna konkrétna lokalita v zadnej časti nášho mozgu počas snívania vždy aktívna. Spomínaná štúdia tiež potvrdila, že sny neprichádzajú len počas… pokračuj

Význam a používanie podstatného mena sledovateľ

V súčasnej jazykovej praxi sa čoraz častejšie stretáme s podstatným menom sledovateľ napríklad v takýchto vetách: Sledovateľ by mal mať nadpriemerné intelektové schopnosti. – Ako amatérsky sledovateľ filmov som si všimol, že čím sú titulky menšie, tým sa tam viac písmeniek zmestí. – Som vášnivý sledovateľ mobilných a počítačových technológií a začínajúci bloger. –… pokračuj

Najbližší príbuzní človeka

Nová štúdia svalového ústrojenstva šimpanzov bonobo naznačuje, že tieto ľudoopy sú nám anatomicky možno príbuznejšie než šimpanzy učenlivé. Túto možnosť už dávnejšie naznačil molekulárny výskum, no spomínaná štúdia je prvá, ktorá detailne porovnala anatómiu týchto troch druhov. Profesor Bernard Wood z Univerzity Georgea Washingtona uviedol,… pokračuj

Hviezdice a Veľká koralová bariéra

Unikátny spôsob vzájomného dorozumievania sa medzi hviezdicami nazývanými tŕňová koruna by sa mohol využiť na záchranu Veľkej koralovej bariéry, ktorú tieto živočíchy ohrozujú. Austrálski a japonskí vedci odhalili možnú slabinu hviezdice analýzou jej genómu. Ich cieľom bolo vyvinúť ekologickú metódu, ako dostať tento nebezpečný druh… pokračuj

Medzi Saturnom a prstencami

Sonda Cassini preletela 26. apríla tohto roku medzi Saturnom a jeho prstencami rýchlosťou 110-tisíc kilometrov za hodinu. Išlo o prvý z 22 preletov, ktoré by mala sonda do ukončenia svojej misie v septembri tohto roku absolvovať. Prelety by sa mali opakovať každý týždeň až do… pokračuj

Ďalšie novinky»