Novinky

Turbíny menia klímu

Keby USA postavili toľko veterných turbín, aby naplnili ich potrebu elektriny, turbíny by okamžite zdvihli povrchovú teplotu vzduchu v regióne v priemere o 0,24 °C. Krátkodobo to nie je zanedbateľná čiastka – aktuálne sa predpokladá, že emisie skleníkových plynov do roku 2030 zohrejú USA o… pokračuj

XXXV. Medzinárodné stretnutie zberateľov minerálov a skamenelín

XXXV. Medzinárodné stretnutie zberateľov minerálov a skamenelín sa uskutoční  8. decembra 2018 od 9:00 do 16:00 v priestoroch SNM-Prírodovedného múzea, Vajanského nábr. 2, Bratislava. Jedno z najväčších podujatí tohto druhu na Slovensku organizované SNM-Prírodovedným múzeom v spolupráci so Slovenskou geologickou spoločnosťou sa tento rok uskutoční už… pokračuj

Liečba kyberchoroby

Kyberchoroba nie je pojem zo sci-fi, ale označenie kinetózy, čiže choroby z pohybu spôsobnej virtuálnou realitou (VR). Nevoľnosť môže pretrvávať niekoľko hodín a mnohým ľuďom bráni užívať si VR dlhšie ako niekoľko minút. Niektoré spoločnosti sa pokúsili problém minimalizovať, ale kineziológovia na kanadskej University of… pokračuj

Rekordné magnetické pole

Daisuke Nakamura a jeho tím na Tokijskej univerzite vytvorili pretrvávajúce magnetické pole s magnetickou indukciou 1 200 tesla, čo je najsilnejšie kontrolovateľné pole, ktoré bolo vytvorené v interiéri. Na porovnanie – magnetické pole Zeme je len asi 50 μT a supravodivé magnety vo Veľkom hadrónovom… pokračuj

Neosvetlia tmavú hmotu

Kým v súčasnosti astronómovia nachádzajú tieto planéty pravidelne, hľadanie mesiacov obiehajúcich okolo exoplanét nebolo úspešné. Až doteraz Astronómovia David Kipping a Alex Teachey z Columbijskej univerzity s veľkou pravdepodobnosťou objavili prvý mesiac obiehajúci okolo planéty mimo Slnečnej sústavy. Je vzdialený asi 8 000 svetelných rokov a nachádza sa… pokračuj

Strašidlenie v múzeu

Slovenské národné múzeum-Prírodovedné múzeum pripravuje ďalší ročník obľúbenej detskej nočnej hry Strašidlenie v múzeu, ktorá sa bude konať vo štvrtok 13. decembra 2018 od 18.00 do 21.00 h v Prírodovednom múzeu v sídelnej budove múzea na Vajanského nábreží 2 v Bratislave. SNM-Prírodovedné múzeum hľadá deti vo… pokračuj

Obézne myslia ťažšie

Neurovedkyňa Elizabeth Gouldová z Princetonskej univerzity a jej kolegovia zistili, že obézne myši preukazujú známky zníženého výkonu mozgu. Na rozdiel od myší s normálnou hmotnosťou majú väčší problém ujsť z bludiska a pamätať si, kde sa nachádza konkrétny objekt. Na nervových bunkách sa nachádzajú mikroskopické hrbolčeky… pokračuj

Význam slova audit a od neho odvodené slová a ich pravopisná podoba

V slovnej zásobe slovenčiny sa v súčasnosti často najmä v ekonomickej oblasti používa slovo audit, ktoré má základný význam detailné skúmanie účtov spoločnosti, firmy s cieľom určiť ich presnosť, a to kvalifikovanou osobou, inštitúciou a okrem toho ďalšie významy, význam podrobné preverovanie stavu niečoho, kontrola, revízia a význam správa o vykonaní kontroly, teda… pokračuj

Nôž meniaci dejiny

Pred asi 90 000 rokmi pravekí Afričania vyrábaním špicatých nožov zo zvieracích rebier pozdvihli kostené nástroje na novú úroveň. Predtým slúžili kostené nástroje ako jednoduchšie, všeobecnejšie slúžiace prístroje na rezanie. Vedecký tím vedený geoarcheológom Abdeljalilom Bouzouggarom z National Institute of Archaeological and Heritage Sciences v Rabate… pokračuj

Nebáť sa vďačnosti

Keď príde na písanie ďakovných listov, výhovorky sa začnú rýchlo kopiť. Neraz ide o obavu, že to bude znieť banálne alebo otrepane. Najnovší výskum profesora Nicholasa Epleyho z University of Chicago Booth School of Business a Dr. Amity Kumarovej z Texaskej univerzity v Austine zistil, že ľudia značne… pokračuj

Ďalšie novinky»