Novinky

V zlate zarámovaný Dubaj

Budovu Dubai Frame dokončia v tomto roku, jej horné premostenie poslúži ako vyhliadková plocha. Spojené arabské emiráty (SAE) sa považujú za akési architektonické ihrisko. Dostatok finančných zdrojov tu architektom umožňuje, aby popustili uzdu svojej fantázii a navrhli budovy originálnych tvarov, ktoré by pre vysoké stavebné… pokračuj

Kmeňové bunky potrebujú vitamín A

Mnohé špecializované bunky, či už v pokožke, v črevách alebo v samotnej krvi, majú životnosť len niekoľko dní. To je dôvod, prečo je obnovovanie týchto buniek dôležité. Spomínané bunky tvoria tzv. dospelé, ustavične sa deliace kmeňové bunky. V kostnej dreni sa nachádzajú aj veľmi špecializované… pokračuj

Na chrípku si posvietime

Vedci z University of Notre Dame v štáte Indiana v USA našli spôsob, akým sa dá vírus chrípky pozorovať voľným okom. Do špecifického enzýmu vírusu pridali molekuly farbiva, čo im umožnilo bez problémov vidieť vírus, keď si naň posvietili malou lampou alebo modrým príručným laserom.… pokračuj

Ostrov – kôš na odpadky

Z odľahlého a neobývaného Hendersonovho ostrova, nachádzajúceho sa na zozname Svetového dedičstva UNESCO, sa stal najväčší odpadový kôš na svete. Na tomto tichomorskom ostrove blízko Južnej Ameriky je až okolo 37,7 milióna kusov plastového odpadu vážiacich spolu až 17,6 tony. Jennifer Laversová z Tasmánskej univerzity… pokračuj

Záhada havajských sopiek

Tím z Austrálskej národnej univerzity vyriešil záhadu najväčších a najaktívnejších sopiek na svete, nachádzajúcich sa na Havaji. Tieto sopky vznikli zmenou pohybu tichomorskej tektonickej platne spred troch miliónov rokov. Tim Jones z Austrálskej národnej univerzity uviedol, že objav by mohol pomôcť vedcom lepšie rekonštruovať históriu… pokračuj

Mikrosiete na slnečnú energiu

Zraniteľnosť rozvodnej energetickej siete je jedným z hlavných ohrození národnej bezpečnosti v mnohých štátoch sveta. Vedecká komunita sa už dlho snaží presadiť vybudovanie mikrosietí a rozdelenie produkcie energie s cieľom zvýšiť odolnosť tejto nevyhnutnej infraštruktúry, čo výrazne sťaží sabotáž rozvodnej siete. Mikrosiete majú potenciál lokálne… pokračuj

Antarktický polostrov je zelenší

Antarktický polostrov, kus pevniny takmer sa dotýkajúci Južnej Ameriky, je jednou z najrýchlejšie sa otepľujúcich lokalít našej planéty. Nielenže je čoraz teplejší, je aj čoraz zelenší – za posledných 50 rokov zaznamenal skutočnú explóziu v raste rôznych druhov rastlinstva. Na 600 kilometroch východného pobrežia polostrova… pokračuj

Nová obrana proti infekcii

Dermatológovia z Lundskej univerzity vo Švédsku vyhlásili, že poodhalili záhadu schopnosti ľudského tela rýchlo zastaviť nekontrolovateľné šírenie infekcie, ktorá hrozí pri zranení. Jitka Petrlová a profesor Artur Schmidtchen z tejto univerzity uviedli, že baktérie zrejme ani nemusíme zabíjať antibiotikami a možno stačí, ak ich pozbierame… pokračuj

Veľká záhada – sny

Sny sú jednou z veľkých záhad, s ktorou sa vedci už dlho snažia popasovať. Podľa najnovšej štúdie vedcov zverejnenej v časopise Nature Neuroscience je jedna konkrétna lokalita v zadnej časti nášho mozgu počas snívania vždy aktívna. Spomínaná štúdia tiež potvrdila, že sny neprichádzajú len počas… pokračuj

Význam a používanie podstatného mena sledovateľ

V súčasnej jazykovej praxi sa čoraz častejšie stretáme s podstatným menom sledovateľ napríklad v takýchto vetách: Sledovateľ by mal mať nadpriemerné intelektové schopnosti. – Ako amatérsky sledovateľ filmov som si všimol, že čím sú titulky menšie, tým sa tam viac písmeniek zmestí. – Som vášnivý sledovateľ mobilných a počítačových technológií a začínajúci bloger. –… pokračuj

Ďalšie novinky»