Novinky

Teplé Jupitery nie sú až takí samotári

Štyri roky pozorovaní Keplerovho vesmírneho teleskopu pomohli astronómom z Torontskej univerzity vytvoriť doteraz najdetailnejší obraz skupiny exoplanét, nazývaných teplé Jupitery. Ukázalo sa, že mnohé z týchto planét majú neočakávaných planetárnych susedov. Výskum naznačil, že by mohli existovať dva rôzne druhy teplých Jupiterov s rozdielnym zrodom aj vývojom. Jeden… pokračuj

Nádej pre liečbu rakoviny aj fotovoltaiku. Vedci vyrobili nanočastice z kryštálov zlata

Tím vedcov z Floridskej univerzity vyrobil zlaté nanočastice za použitia svetla. Ich objav môže mať veľký význam pri liečbe rakoviny, ako aj pri výrobe lekárskych prístrojov a solárnych panelov. Nanočastice sa dajú „pestovať“ v kryštalických útvaroch so zvláštnym použitím svetla v procese označovanom ako syntéza riadená plazmónmi (plasmon-driven… pokračuj

Roboti si navzájom pomáhajú

Ak potrebujeme pomoc, nemali by sme sa báť o ňu požiadať – a to platí aj pre robotov. Vedci zo švédskeho Kráľovského technického ústavu KTH úspešne dokončili projekt Európskej únie, ktorého predmetom bolo umožniť robotom navzájom spolupracovať aj pri zložitých úlohách a dorozumievať sa pritom výhradne rečou tela.… pokračuj