Novinky

Banány pre oči

Vedeckí pracovníci z Queensland University of Technology (QUT) v Austrálii vyvinuli banány obohatené o provitamín A (provitamín je látka, ktorá sa môže zmeniť na vitamín v živočíšnom tkanive). Cieľom tohto humanitárneho projektu je znížiť očné chyby a úmrtia detí spojených s nedostatkom provitamínu A v… pokračuj

Ako sa zväčšuje mozog

Vedci sa už desaťročia nevedia zhodnúť, čo sa vyvinulo skôr – väčšie mozgy, alebo len väčšie oblasti mozgu ovládajúce špecializované správanie? Štúdia výskumníkov z americkej Cornellovej univerzity zistila, že napriek tomu, že mozgy stavovcov sa líšia veľkosťou, zložením aj schopnosťami, za väčšinu týchto rozdielov je… pokračuj

Jašterica z éry dinosaurov

Paleontológov skúmajúcich veľké množstvo fosílií z Montany (USA) nedávno čakalo veľké prekvapenie – objav nového druhu jašterice z neskorých rokov vlády dinosaurov, ktorej najbližší príbuzní žili až v ďalekej Ázii. Jašterica Magnuviator ovimonsensis žila pred 75 miliónmi rokov a jej objav vedcom pomohol vyplniť medzery… pokračuj

Monitorujte s nami nepôvodné organizmy

Aj vy ste sa už určite na prechádzkach prírodou alebo v meste stretli s rastlinou alebo živočíchom, ktoré pochádzajú z iného kontinentu. Sú všade okolo nás, rastú popri cestách, v okolí našich záhrad, žijú v našich riekach a úspešne sa vedia šíriť aj v prirodzených ekosystémoch. Tieto nepôvodné (a najmä invázne)… pokračuj

Hominidi a pravekí ľudia

Austrálski vedci vyhlásili, že našli dôkazy spolunažívania medzi dávnymi hominidmi a pravekými modernými ľuďmi v pôvodnom domove našich predkov – v Afrike. Hominidi sú považovaní za najstarších členov ľudského druhu – sú to malé, opiciam podobné stvorenia, na ktorých sa však už dajú rozoznať aj… pokračuj

Výstavba urýchľovača FAIR

Srdcom nového zariadenia bude kruhový supravodivý urýchľovač uložený pod povrchom zeme. Medzi základné otázky, ktorých zodpovedaniu venujú veľké úsilie fyzici i vedci z iných odborov, ale ktoré zaujímajú aj laikov, patria otázky z čoho je zložená hmota a prečo existuje hmotnosť? Nájsť odpovede na tieto… pokračuj

Odmietanie orgánov

Vedci nedávno identifikovali prvé molekulárne kroky vedúce k aktivácii imunitného systému a eventuálnemu odmietnutiu transplantovaného orgánu. Približne 50 % transplantovaných orgánov telá ich nových majiteľov do 10 až 12 rokov odmietnu. Fadi Lakkis z Pittsburskej univerzity vo svojej štúdii vysvetľuje, prečo to tak je. Keby… pokračuj

Most pre odvážnych turistov

Najdlhší zavesený most pre peších, dlhý 494 metrov, je na švajčiarskej turistickej magistrále Europaweg. Švajčiarska firma Swissrope (v preklade švajčiarske lano) si nedávno pripísala na svoje konto jeden svetový rekord – postavila a sprístupnila najdlhší zavesený most pre peších na svete. Most, dlhý 494 metrov,… pokračuj

Oteplenie prinesie viac povodní

Nová správa Spoločného výskumného centra Európskej únie analyzovala, aký vplyv bude mať svetové oteplenie o1,5 °C, 2 °C či o 4 °C na hrozbu povodní a na nimi spôsobené ekonomické škody. Správa ukázala, že ak priemerná svetová teplota narastie o 4 °C, hrozba povodní v… pokračuj

Ďalšie novinky»