Novinky

Oblačno, miestami silný vietor

V atmosfére obrej plynnej planéty mimo Slnečnej sústavy astronómovia nedávno pozorovali silný vietor a pohybujúcu sa oblačnosť. HAT-P-7b je 16-krát väčšia než Zem a nachádza sa v súhvezdí Labute, vo vzdialenosti viac než 1 000 svetelných rokov od nás. Tím britských astronómov analyzoval štyri roky pozorovaní tejto planéty Keplerovým… pokračuj

Sauna – záchrana pred demenciou

Nová štúdia vedcov z Východofínskej univerzity zistila, že časté saunovanie znižuje riziko demencie. V rámci 20-ročného monitorovania sa potvrdilo, že muži, ktorí sa saunovali 4- až 7-krát týždenne, mali až o 66% nižšiu pravdepodobnosť diagnostikovania demencie a o 65% nižšiu pravdepodobnosť diagnostikovania Alzheimerovej choroby než… pokračuj

Ortuť v tele vtákov

Vedci nedávno zistili, že za posledných 50 rokov sa koncentrácie ortuti v telách morských vtákov pri pobreží Britskej Kolumbie (Kanada) takmer nezmenili. Na prvý pohľad ide o optimistickú správu. Problém je, že dôvodom je pravdepodobne úbytok rýb v blízkosti hladiny mora, čo vtáky prinútilo hľadať… pokračuj

Významná malá nezrovnalosť

Pozorovania astronómov už od čias Babylončanov ukázali, že dni sa nepredlžujú až tak rýchlo, ako sme si mysleli. Už dávnejšie vedci vedia, že otáčanie Zeme sa spomaľuje (a dni sa tak predlžujú). Dôvodom tohto javu je takzvané prílivové trenie – ťahanie oceánov Slnkom a Mesiacom.… pokračuj