Novinky

Surfujúce včely

Okrem opeľovania kvetov má včela medonosná (Apis mellifera) za úlohu aj vyhľadávanie vody na ochladenie úľa. Keď však padne do vody, má asi päť minút na to, aby sa zachránila. Včely majú spôsob, ako sa zachrániť, tvrdí biomechanik Chris Roh z Kalifornskej technickej univerzity v… pokračuj

Extrém ľuďom nesvedčí

Polročná tma, -50 °C, stále rovnaká krajina, nemožnosť rýchlo vycestovať… Podľa vedeckého tímu Alexandera Stahna z laboratória Centra pre vesmírnu medicínu a extrémne prostredie Univerzitnej nemocnice Charité v Berlíne môže mať dlhodobý pobyt v takýchto podmienkach výrazný vplyv na ľudský mozog. Vedci pomocou magnetickej rezonancie… pokračuj

Kinetická nabíjačka

Stanica na nabíjanie elektromobilov uskladňuje kinetickú energiu v rýchlo sa točiacich zotrvačníkoch. Zrejme už nezvratný proces rozširovania elektromobility a s tým spojený nárast počtu vozidiel s elektrickým pohonom má svoje pozitíva, ale aj negatíva. Jedným z podstatných pozitív sú nulové lokálne emisie. Za dve hlavné… pokračuj

Potvrdený predpoklad

Slabá ústna hygiena môže vyvolať prechodnú bakterémiu a systémový zápal. Ide o imunitný proces, o ktorom je známe, že je mediátorom fibrilácie predsiení, čo je najbežnejšia srdcová arytmia, a zlyhania srdca. Podľa novej štúdie kórejských vedcov z Ewha Womans University v Soule a Ulsanskej univerzity… pokračuj

Michal Dérer

Patril medzi popredných pedagógov na Baníckej a lesníckej akadémii, neskôr sa stal profesorom na odbornej banskej škole v Banskej Štiavnici a mal nemalé zásluhy o rozvoj celého odborného baníckeho a hutníckeho školstva. Potom prešiel do železiarskej praxe, kde sa stal jedným z najlepších odborníkov v… pokračuj

Magnetická pieseň Zeme

Údaje z misie ESA Cluster, ktorej štyri satelity skúmajú v blízkosti obežnej dráhy Zeme jej magnetické pole a jeho interakciu so slnečným vetrom, poskytli záznam záhadnej piesne, ktorú Zem spievala, keď ju zasiahla slnečná búrka. Zvuky piesne pochádzajú práve z vĺn, ktoré sú generované v… pokračuj

Hľadá sa náhrada

Diamant má unikátne vlastnosti a rozsiahle priemyselné využitie najmä vo vrtákoch, rezných a brúsnych nástrojoch. Keďže diamant vrátane toho syntetického je naozaj drahý, úsilie nahradiť ho inými látkami je značné. A hoci sú aj tvrdšie materiály, napríklad zliatina titaničitanu bárnatého s cínom, kandidátov na náhradu… pokračuj

Prihlás svoj film na Camp 4Science

Tvoríte filmy zamerané na popularizáciu vedy a techniky alebo vedecko-populárne dokumenty? Počuli ste už o Camp 4Science? Ide u unikátne podujatie pre začínajúcich ako aj skúsených filmárov, producentov a režisérov, kde budú môcť vybraní účastníci načerpať nové vedomosti z oblasti filmovej tvorby. Mentori z viacerých… pokračuj

Šikovní neandertálci

Využitie ohňa zohralo dôležitú úlohu v rozvoji rodu Homo. Väčšina vedcov súhlasí s tým, že išlo o viacstupňový proces, ktorý sa začal využitím prírodných požiarov a končil sa cielenou schopnosťou založiť oheň. Otázka však je, kedy sa rod Homo naučil oheň aktívne založiť a ktorý… pokračuj

Ako bojovať s baktériami

Rezistencia na antibiotiká vzniká ako dôsledok nesprávnej a nadmernej konzumácie antibiotík. K nesprávnym spôsobom užívania antibiotík patrí napríklad skracovanie dĺžky liečby či nedodržiavanie dávkovania. Citlivé baktérie v organizme účinky antibiotík takpovediac usmrtia, rezistentné baktérie sa, naopak, aj napriek podávaniu antibiotík budú naďalej množiť. Oslabujú nielen… pokračuj

Ďalšie novinky»