Novinky

Vesmírne GPS

Budúce kozmické lode by sa mohli riadiť svetlom mŕtvych hviezd. Využitím časovania radiačných výbuchov z pulzujúcich hviezdnych telies sa vykonal experiment na Medzinárodnej vesmírnej stanici, ktorý presne určil jej polohu vo vesmíre. Táto technika funguje ako vesmírne GPS. Mŕtve hviezdy, známe ako pulzary, vysielajú lúče… pokračuj

Batéria plná rekordov

Rýchly vývoj ohybnej a prenosnej elektroniky prináša množstvo nových možností využitia, no zároveň s tým rastie aj dopyt po vysokovýkonných flexibilných batériách. Dosiahnuť však súčasne ohybnosť aj vysokú hustotu energie v lítiovo-iónových batériách nie je jednoduché. Tím výskumníkov z newyorskej Kolumbijskej univerzity pod vedením Yuana Yanga… pokračuj

Lávové lampy na Plute

Keď sonda New Horizons preletela minulý júl okolo Pluta, všimla si na širokej ľadovej planine nazývanej Sputnik Planum zvláštne, niekoľko kilometrov široké polygonálne prvky.. Výskumníci teraz prišli s vysvetlením týchto podivných tvarov. Každý z nich je obrovská masa ľadu, ktorá zachytáva vnútorné teplo trpasličej planéty… pokračuj

Divoké, nie divé

Voľne sa pohybujúce kone przewalského (Equus przewalskii) z Centrálnej Ázie sa často označujú za posledné divé kone a jediné žijúce koňovité, ktoré neboli nikdy domestikované. Nová genetická analýza prastarých kostí koní však naznačuje, že tieto kone predsa len majú skrotených predkov, čo z nich robí… pokračuj

Sprej pre gamblerov

Tím vedcov z fínskeho Národného inštitútu pre zdravie a dobré životné podmienky začal prvú klinickú skúšku pôsobenia nosového spreja na svete, ktorý môže pomôcť obmedziť túžbu po gamblingu. Postupom času môže takáto liečba pomôcť ľuďom úplne sa zbaviť tejto závislosti. Sprej obsahuje naloxón, ktorý sa… pokračuj

Uši z vlastných buniek

Mikrocia je choroba, pri ktorej sa deformuje vonkajšia časť ucha. Päť čínskych detí, ktoré trpeli práve touto chorobou, dostalo nové uši. Keďže mali zasiahnuté len jedno ucho, vedci mohli to zdravé naskenovať s vysokým rozlíšením a vytvoriť 3D model, ktorý im pomohol pri vypestovaní náhradného.… pokračuj

Molekula, ktorá (ne)určuje osud

Pri príležitosti 65. výročia objavu dvojitej špirály v štruktúre DNA pripravila komunita slovenských vedcov podujatie DNA Day (23. – 27. 4. 2018). O tejto akcii a tiež o výskume DNA sa rozprávame s docentom Petrom Celecom z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Prečo je dôležité pripomenúť si kľúčové objavy… pokračuj

DNA Week o fascinujúcej molekule

DNA Week je podujatie, na ktorom sa študenti, učitelia a verejnosť môžu dozvedieť viac o genetike. Koná sa pri príležitosti  objavenia dvojitej špirály DNA v roku 1953 a ukončenia projektu ľudského genómu v apríli 2003. Študenti majú možnosť predstaviť na tomto podujatí svoje projekty vedcom… pokračuj

Desať minút stačí

Jednoduchá záťaž strednej až vyššej intenzity zvyšuje aktivitu v rámci frontoparietálnych sietí a vytvára dočasné zvýšenie kognitívnej kontroly súvisiacej s výkonom. Do tejto múdrej vety sa dá zhrnúť výsledok výskumu vedcov z kanadskej University of Western Ontario (UWO). Povedané jednoduchou rečou: Stačí 10-minútové cvičenie a to vám pomôže… pokračuj

Pozitívne tunelovanie

Na Zemi sa stráca veľa energie, pretože väčšinu slnečného žiarenia, ktoré zasiahne planétu, nasáva zemský povrch, oceány a atmosféra. Toto otepľovanie vedie k ustavičnému úniku infračerveného žiarenia, ktoré sa odhaduje na milióny gigawattov za sekundu. Vedci sa však domnievajú, že našli spôsob, ako by sme… pokračuj

Ďalšie novinky»