Novinky

Pľúca Zeme miznú

V minulom roku zmizlo zo zemského povrchu asi 12 miliónov hektárov (120 000 km2) lesa v tropických oblastiach, čo zodpovedá úbytku asi 30 futbalových ihrísk za minútu. Napriek tomu je to menej ako v predchádzajúcich dvoch rokoch, hoci stále ide o štvrtý najvyšší úbytok od… pokračuj

Sladké odhalenie ochorení

Nádorové ochorenia sú jednou z troch najčastejších príčin úmrtí v modernom svete. Včasná diagnostika a personalizované lekárske ošetrenie môžu byť zásadným krokom pri zvyšovaní miery prežitia pacientov. V roku 2008 bolo zaznamenaných 12,7 milióna nových výskytov rôznych malígnych ochorení a 7,6 milióna úmrtí na celom… pokračuj

Denné Tábory Digitálnych Technológií

V lete 2019 organizuje FabLab vo svojich priestoroch denné tábory pre deti od 11 do 15 rokov. Termíny: · 29.7. – 2.8.2019 · 5.8. – 9.8.2019 Tábor je určený pre deti vo veku od 11 do 15 rokov so záujmom o tvorivú činnosť realizovanú pomocou… pokračuj

Ohrozený kremík

Podľa najnovších výskumov hrochy obojživelné (Hippopotamus amphibius) hľadajú trávu bohatú na kremík (silicium Si) a potom vypúšťajú svoje exkrementy do vôd, v ktorých oddychujú. Každý deň takto prenášajú z pôdy do vody takmer pol tony kremíka, dôležitú živinu pre rastliny aj zvieratá, oznámili vedci v… pokračuj

Extrémne rýchly pavúk

Chutný hmyz, maj sa na pozore! V úsilí uloviť korisť extrémne rýchly pavúk, nazývaný aj prakový, vrhá seba a svoju sieť s asi 100-násobným zrýchlením geparda, čo z neho robí najrýchlejšie sa pohybujúceho pavúkovca (Arachnida). Prakové pavúky nájdené v peruánskom amazonskom pralese tkajú kužeľovité siete.… pokračuj

Robotická farma

Startup Iron Ox začal v Kalifornii prvý raz ponúkať potraviny a bylinky, ktoré sú vypestované na jeho skleníkovej farme obsluhovanej výhradne robotmi. Ide o prvú takto vysoko robotizovanú farmu v krajine. Iron Ox používa hydroponický systém nazývaný aj kultúra hlbokej vody – rastliny usadené v… pokračuj

Marsotrasenie

O obdobe zemetrasenia na Marse sa doteraz len špekulovalo. Seizmograf SEIS americkej planetárnej sondy určenej na seizmický výskum vnútornej stavby Marsu InSight však nedávno zaznamenal prvé otrasy, ktoré podľa vedcov pochádzajú zvnútra planéty. Objav oznámilo francúzske Národné centrum pre výskum vesmíru (CNES), ktoré seizmograf SEIS… pokračuj

Inšpirujúce garnáty

Niektoré garnáty majú tajnú zvláštnu schopnosť – cvakaním klepiet vytvárajú bublinky, ktoré produkujú plazmu a šokové vlny na ochromenie koristi. Keď garnát Alpheus formosus a príbuzné druhy prudko zovrie klepetá, vychrlí prúd vody. Rýchlo sa pohybujúci prúd vytvára bubliny, ktoré sa potom prepadajú do seba.… pokračuj

Vyháňajúce dažde

Archeologóvia Philip Riris a Manuel Arroyo-Kalin z londýnskej University College tvrdia, že počet obyvateľov starovekých juhoamerických populácií prudko poklesol asi pred 8 600 rokmi, v období, keď sa dažde stali čoraz nepredvídateľnejšie a prudšie. Skupiny lovcov-zberačov od Ánd a Amazónie až po juh kontinentu sa… pokračuj

Ďalšie novinky»