Novinky

Genetické tajomstvá múmií

Múmie Egypta odhalili nové tajomstvo – niektoré z nich majú v génoch len minimum stôp subsaharského pôvodu, ktorý je taký výrazný v genetickom dedičstve dnešných Egypťanov. Africké dedičstvo dnešných obyvateľov Egypta teda môže byť výsledkom obchodu s otrokmi počas posledných 1 500 rokov. Vedci preskúmali… pokračuj

Ochrana pôdy v okolí baní

Len na západe Spojených štátov amerických je 160-tisíc opustených baní kontaminujúcich pôdu. Profesor Jim Ippolito z Coloradskej štátnej univerzity bol vždy zástancom lokálnych riešení pre lokálne problémy. V súčasnosti rieši problém kontaminovanej pôdy v okolí opustených baní a snaží sa tento problém vyriešiť pomocou biouhlia.… pokračuj

Vznikne superkontinent Amasia?

Dnešné kontinenty by sa o 100 miliónov rokov mali spojiť do jedného superkontinentu. Ak majú vedci pravdu, tak o takých sto miliónov rokov nebudú mať žiaci problém odpovedať na hodinách zemepisu na otázku, koľko kontinentov existuje na našej zemeguli. Ak vtedy bude ešte ľudstvo vôbec… pokračuj

Rôzne tváre psov

Štúdia DNA psov odhalila genetickú mutáciu spôsobujúcu plochú tvár niektorých plemien psov, napríklad mopslíkov či buldogov. Vedci vedení Jeffreym Schoenebeckom z Edinburskej univerzity preskúmali vzorky DNA 374 psov čistokrvných plemien aj rôznych druhov miešancov. Išlo o psíky, ktoré sa liečili, pričom v rámci ich liečby… pokračuj

Ľad na Mesiaci

Údaje zo sondy Lunar Reconnaissance Orbiter, ktorú NASA vyslala na obežnú dráhu okolo Mesiaca, nedávno odhalili svetlé škvrny v kráteroch blízko jeho južného pólu. Podľa vedcov sú dosť chladné na to, aby sa na ich povrchu nachádzala námraza. Elizabeth Fisherová z Brown University (USA) uviedla,… pokračuj

Najväčšia plávajúca solárna farma

Elektráreň na vode má výkon 40 GW, čo postačuje na zásobovanie energiou 15 000 domácností. Na obmedzenie nárastu priemernej globálnej teploty atmosféry je už nevyhnutý razantný prechod od fosílnych palív produkujúcich škodlivé emisie k obnoviteľným zdrojom energie. Medzi najvýznamnejšie alternatívne (aj keď od tohto prívlastku… pokračuj

Hrozby prírodných katastrof

Tretina ľudí na Zemi je ohrozovaná zemetraseniami. Toto číslo sa za posledných 40 rokov takmer zdvojnásobilo. Približne miliarda ľudí zo 155 krajín sveta je vystavených hrozbe povodní a 414 miliónov ľudí žije blízko niektorej z 220 najnebezpečnejších sopiek. V Spoločnom výskumnom centre Európskej únie (JRC)… pokračuj

Arktídu ohrozuje oxid dusný

Arktické rašeliniská sa po rozmrznutí môžu stať bohatým zdrojom skleníkového plynu, ktorý je 300-krát silnejší než oxid uhličitý. Trvalo zamrznutá pôda, čiže permafrost, obsahuje oxid dusný, nazývaný tiež rajský plyn, a pri vyšších teplotách ho zrejme začne vylučovať. Analýza vrtných jadier zmrznutej rašeliny vystavenej v… pokračuj

Zdravý život izolovanej populácie

V izolovanej gréckej menšine vedci nedávno objavili genetický variant chrániaci pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Táto menšina zo severokrétskeho regiónu Mylopotamos je známa dlhým a zdravým životom napriek tomu, že ich strava je bohatá na živočíšne tuky. Genetický variant rs145556679 je zodpovedný za znižovanie hladín škodlivých tukov… pokračuj

Obezita a zdravie mladých

Výskumníci nedávno dokázali, že vyššia ako normálna hodnota indexu telesnej hmotnosti (BMI) môže zhoršiť kardiovaskulárne zdravie už aj 17-ročných mladých ľudí. Kaitlin Wadeová z Bristolskej univerzity v Anglicku odhalila priamy vzťah medzi zvýšeným BMI a vysokým tlakom a indexom hmotnosti ľavej srdcovej komory (LVMI) u… pokračuj

Ďalšie novinky»