Novinky

Pohrebisko upírov

V centrálnom Taliansku  objavili archeológovia  pod vedením Davida  Pickela zo Standfordovej  univerzity cintorín detí  z 5. storočia, ktorý vedci  nazvali Pohrebisko detí. V jednom hrobe ležalo asi  10-ročné dieťa, pravdepodobne obeť malárie, s kameňom vloženým do  úst. Podľa antropológov  bola táto praktika súčasťou pohrebného rituálu… pokračuj

Nefritové ľadovce

Ľadovce  sa neraz zdajú byť takmer biele, pretože svetlo sa odráža  od bubliniek vzduchu uväznených v ľade. No ľad bez vzduchových  bubliniek, ktoré sa často tvoria na spodnej strane ľadovca, sa zdá byť  modrý, pretože absorbuje dlhšie svetelné vlnové dĺžky – teplé farby  ako červená… pokračuj

Potravinová mapa

Niekedy dokáže naozaj dobré jedlo spraviť večer nezabudnuteľným. Nová štúdia by mohla pomôcť vysvetliť dôvod.Istá skupina nervových buniek v mozgoch potkanov uchováva  informácie o chutiach a miestach s nimi spojených. Bunky sa stávajú aktívne, keď tá správna chuť udrie do jazyka v čase, keď je… pokračuj

Skorý lov zajacov

V južnom Francúzsku a pravdepodobne aj v iných častiach Stredomoria pred 400 000 rokmi začali hominidi pridávať na svoj jedálny  lístok malé rýchle zvieratá, čo je oveľa skôr, než sa pôvodne myslelo, tvrdia vedci. Vyhynutí členovia ľudského rodu Homo lovili zajace a v menšej  miere… pokračuj

Z emisií uhlie

V posledných rokoch vedci pracujú s pevnými kovovými katalyzátormi,  zlúčeninami urýchľujúcimi chemické reakcie, ktoré môžu pozmeniť  CO2 na pevný uhlík. Majú však nevýhodu – fungujú len pri teplote nad  600 °C a keďže teplo vyžaduje veľa energie, tak je proces finančne  náročný. Chemici Dorna Esrafilzadehová… pokračuj

Plávajúce letiská

Podľa kontraktu v hodnote takmer 15 miliárd dolárov postavia USA dve nové lietadlové lode. Lietadlové lode sú extrémne drahé zbrane a preto si ich môžu dovoliť stavať, resp. zadovážiť len tie najvyspelejšie prímorské krajiny. Podľa dostupných informácií sa po svetových moriach v súčasnosti plaví len… pokračuj

Snímač do rizík

Vedci z kanadskej McMasterovej univerzity, ktorí spolupracujú s partnermi z Kalifornskej univerzity v Los Angeles a Vysokej školy chemicko-technologickej v Prahe, vytvorili snímač odolný proti  požiaru. Ten dokáže sledovať pohyby hasičov, oceliarov, baníkov  a ďalších ľudí pracujúcich mimo zorného poľa vo vysoko rizikových  prostrediach. Okrem… pokračuj

Plazma po domácky

Chcete si vyrobiť doma plazmu? Nech sa páči – tu je recept: Prekrojte hrozno na polovicu, no na jednom konci nechajte dve časti spojené tenkou šupou hrozna. Zohrejte  ovocie pár sekúnd v mikrovlnnej rúre. Z hrozna sa po chvíli vychrlí drobná ohnivá  guľa plazmy –… pokračuj

Rekordne zmrazený čip

Po prvý raz v histórii sa podarilo zmraziť drobné elektronické čipy na rekordne nízku teplotu. Na dosiahnutie takej nízkej teploty vedci z Delftskej technickej  univerzity v Holandsku začlenili do čipu drobné kúsky  kovu, ktoré poslúžili ako magnetické chladničky. Keď  vedci menili magnetické pole, drobné chladničky … pokračuj

Jedna horúčava, odlišné následky

V posledných rokoch ovplyvnili vlny horúčav aj krajiny s tradične chladným podnebím. Socioekonomický dosah horúčav však môže byť pre  rôzne krajiny odlišný. Závisieť to bude od toho, do akej  miery sú vystavené tomuto typu rizika a ako sú schopné prispôsobiť sa klimatickej zmene. V článku vydanom… pokračuj

Ďalšie novinky»